Hjerteforeningen vender idéen om en landsindsamling på hovedet og gør det til en landsuddeling, hvor hver eneste indsamlede krone bliver brugt på at give danskerne hjertestartere. Og vi vil have dig med!

Nej, Hjerteforeningen holder ikke en indsamling i 2019. Vi holder i stedet noget lidt andet. Er du klar?

En landsuddeling.

Konceptet er enkelt. Hver gruppe danskere, der tilsammen går 15 indsamlingsruter den 28. april 2019 får en gratis hjertestarter af Hjerteforeningen – kvit og frit sat op lige præcis der, hvor gruppen mener, at den gør allermest gavn lokalt.

– Vi synes, at vi hellere vil give danskerne noget i stedet for at gøre som de mange andre indsamlinger, der hvert år beder danskerne kun om at give penge til en lidt ukonkret sag. Hos os får du noget konkret. En hjertestarter. Den deler vi ud til dig og de 14 andre, som går en rute på dagen for Landsuddelingen, forklarer projektleder for Landsuddelingen, Lasse Lindquist.

– Det er vores mål, at danskerne i højere grad får den rigtige hjælp, når de falder om på gaden, i sportsklubben eller supermarkedet. Hvis vi kan hjælpe ved at uddele en hjertestarter, så vi vil selvfølgelig meget gerne det. Men de rigtige helte er nu dem, der går for en hjertestarter ved vores Landsuddeling.

DELTAG I LANDSUDDELINGEN

FAKTA: Vidste du det om genoplivning?

• Hvert år rammes omkring 4000 danskere af hjertestop uden for hospitalet (1).
  • 66 % af dem, som falder om med hjertestop, får livreddende førstehjælp inden ambulancen ankommer (1).
  • Chancerne for at overleve stiger fra 1 ud af 30 til 1 ud af 8, hvis der gives livsreddende første hjælp (2).
  • Fra 2001 til 2014 er overlevelsen hos personer med hjertestop uden for hospitalet steget fra 3,9 % til 12,7 % (2).
  • Patienter med et livstestamente kan i et vist omfang fraskrive sig livsforlængende behandling (3).
  • Det er i øjeblikket ikke en del af Sundhedsloven at kunne fravælge genoplivning (3).

Læs mere om vores holdning til genoplivning

FAKTA: Hjerteforeningens arbejde for genoplivning

Hjerteforeningen bakker også op om, at flere skal lære at udføre korrekt genoplivning med kampagnen Giv Liv. På samme måde afholder Hjerteforeningen hvert år et arrangement for dem, der er blevet indstillet til prisen som Årets Hjerteredder. I år er dette den 8. februar. Indstil en kandidat her.