Hvad er den bedste og mest effektive samtale med lægen? Hvilke spørgsmål kan du forberede før mødet med lægen? Top tre tips fra rådgivningen har samlet en række råd før samtalen med lægen eller besøg på hospitalet

Er du nervøs og usikker, når du skal tale med din læge? Hober spørgsmålene sig op om din behandling, undersøgelser og medicin? Hvad må og kan jeg spørge om? Mange hjertepatienter og pårørende føler sig usikre og bekymrer sig, når de skal til samtale hos deres hjertelæge.

Nogle gange får de ikke spurgt om det, der nager dem. Eller også har de så mange spørgsmål, at de har svært ved at prioritere i dem? De kontakter derfor Hjertelinjen for at få råd om og vejledning i, hvordan de skal forberede sig. En løsning kunne være at møde op med nedskrevne spørgsmål, fortæller Hanne Balle, leder af Hjerteforeningens rådgivning i København.

– Det giver overblik og følelsen af at have kontrol ved at have forberedt spørgsmål på forhånd. Vores erfaring viser, at det giver en bedre dialog med lægen. Det kan være en god ide at forsøge at booke to tider ved lægen, så du har tid til at stille spørgsmål og komme rundt om alt det, der bekymrer dig og få stillet de spørgsmål, du brænder inde med, siger hun.

– Tag gerne en pårørende med til samtalen. To husker og hører altid bedre end en, anbefaler Hanne Balle.

På vores hjemmeside har vi samlet en række spørgsmål, som du kan forberede før mødet med lægen

Husk du kan altid kontakte Hjertelinjen for hjælp og rådgivning på tlf. 70 25 00 00 eller vores online videorådgivning.

Hvordan vil du beskrive artiklen?

• Tryk send herunder, når du er færdig