Styrelsen for Patientsikkerhed lancerer nu indsatsen: ”En god afslutning på livet” om fravalg af livsforlængende behandling. Det er godt, der opfordres til at tage stilling og få talt med familie og læge, inden man er i situationen, siger rådgivningsleder fra Hjerteforeningen

Sundhedsministeriets såkaldte ”behandlingstestamente” træder i kraft ved årsskiftet. I testamentet kan alle borgere give udtryk for, om han eller hun bl.a. ønsker livsforlængende behandling.. Du kan således på forhånd tage en håndfuld vigtige beslutninger, før du en dag skulle komme i en situation, hvor du ikke er i stand til at svare for dig selv.

Behandlingstestamentet lanceres parallelt med indsatsen ”En god afslutning på livet”, hvor bl.a. tre pjecer skal gøre det konkret for danskerne, hvilke valgmuligheder vi har, før situationen opstår.

– Hjerteforeningen hilser det velkommen, at der kommer borgerrettede og mere læsevenligt materiale, så vi alle sammen med vores nærmeste kan tage stilling til disse vigtige spørgsmål om afslutningen på livet, siger Hanne Balle, der er rådgivningsleder i Hjerteforeningen.

Behandlingstestamentet er gældende i følgende situationer

• Hvis lægerne vurderer, at døden alligevel er nært forestående.
  • Hvis man bliver så svært invalideret, at man ikke længere kan klare sig selv hverken fysisk og mentalt.
  • Hvis man kommer i en tilstand, hvor de fysiske konsekvenser af sygdommen eller behandlingen er forbundet med meget alvorlige og stærke smerter.

Ønsket om at dø i fred

Hanne Balle taler løbende med hjertepatienter og generelt danskere om netop valgfriheden til at død i fred.

– Det er godt, der opfordres til at tage stilling og få talt med familie og læge, inden man er i situationen. Jeg får en del henvendelser fra folk, der bare ønsker at dø en naturlig død, fortæller Hanne Balle.

Hjerteforeningen har tidligere fremhævet vigtigheden af, at det bliver nemmere at fravælge livsforlængende behandling uden for sygehus.. Årsagen var, at Hjerteforeningen fik og stadig får nemlig løbende henvendelser fra borgere, der oplever, at det er svært at få lov til at frasige sig behandling.

– Vi har derfor i lang tid ønsket, at, at det skal være nemmere at udarbejde et behandlingstestamente og tage dialogen med lægen såvel som familien. Det bliver nu et reelt tilbud til danskerne, og det støtter vi fra Hjerteforeningen, siger Hanne Balle.

Læs og hent pjecerne her

Behandlingstestamente

Fravalg af behandling i den sidste tid

Lindring i den sidste tid

Hvordan vil du beskrive artiklen?

• Tryk send herunder, når du er færdig