Hvordan finder man balancen til julens fester og sammenkomster, så madglæden, traditionerne, det sunde hjerte og helbredet bevares? Hjerteforeningen giver dig her 10 hjertesunde juleråd til madglæde og masser af hygge.

Inger Larsen er en af Hjerteforeningens diætister, og hun giver dig her 10 gode hjerteråd til en sundere jul.

 

1. Skab overblik og planlæg

Planlæg på forhånd, hvor mange retter og hvor store portionerne skal være, og hvor sulten du er både før og under måltidet. Når vi spiser et balanceret måltid med mindre fedt, mere fuldkorn, grønt osv., får vi ofte en følelse af en god energi og lethed i kroppen bagefter. På den måde ender julefrokosten eller julemiddagen lettere med en god følelse i kroppen. Vælg derfor de gode hjertesunde ting på julebordet – dem er der masser af, men nyd også julemaden ud fra princippet alt med måde og lidt men godt.

 

2. Få bedre balance med lækkert og farverigt frugt og grønt.

Vælg f.eks. kål- og rødbedesalater med appelsiner, æbler og nødder, frugt og grønt som tilbehør til både julefrokosten og julemiddagen. Det er et hjertesundt alternativ til den traditionelle kogte rødkål, som kan indeholde meget sukker. Brug frugt og grønt som tilbehør til fisk, lune retter, pålæg og ost i form af peberfrugt, agurk, champignoner, klementiner, vindruer osv.

Frugt og grønt indeholder masser af vitaminer, mineraler og giver gode fibre, som er med til at sænke både kolesteroltallet og blodtrykket, give en god og let mæthed og holde maven i gang.

Så spis endelig af de farvestrålende salater, frugten og det grønne som tilbehør. På den måde får man også nemt mindre af de tungere lune retter, pålæg og osten.

 

3. Fisken er din ven – fyld op med dén

En julefrokost starter typisk med fisk i mange afskygninger – sild i flere forskellige udgaver, laks, rejer og måske en fiskefrikadelle. Fisk er hjertesundt og indeholder de gode omega-3 fiskeolier, D-vitamin og mineralerne jod og selen, som gavner hjertet. Derfor er det en god ide at få spist løs af fisken og få taget toppen af appetitten.

 

4. Spis rugbrød med fuldkorn

Til julefrokosten hører både rugbrød og lidt lysere brød, som sagtens kan være i en fuldkornsudgave. Fuldkorn indeholder mange vitaminer, mineraler og fibre, Det er med til at sænke kolesteroltallet og giver god mæthed. Skift det halve stykke rugbrød ud med et kvart stykke og halvér pålægsmængden tilsvarende. Det giver plads til at smage de fleste af fiskeretterne, lidt af pålægget og lidt af de lune retter.

 

5. Lune retter, pålæg og ost kan være sunde og smagfulde

Ribbenssteg, frikadeller, pålæg og ost indeholder typisk en del mættet fedt, som kan være med til at øge kolesteroltallet og fremme åreforkalkning. Skift ribbensstegen ud med en svinekam, der er mere mager, og hvor det er nemt at skære den synlige fedtkant af. Frikadellerne kan laves af mager hakket kød. Vælg få, men gode og magre pålægsudskæringer med et fedtindhold på max 10% og vælg mindre stykker ost, som også i dag kan købes uden et stort indhold af fedt.

 

6. Alkohol og de søde drikke

Stil altid koldt postevand på bordet. Gerne med skiver af citron, appelsin eller agurk i. Vælg de brede glas til vand og de små glas til alkohol og søde drikke.

 

7. Sådan tackler du julemiddagen

Til julemiddagen kan der både serveres and og flæskesteg. Det synlige fedt kan nemt skæres fra. Den brune sovs kan du godt smage på, men den skal blot jævnes og ikke bages op. Brug skyen fra andestegen eller flæskestegen og skum overfladen for fedt og jævn sovsen herefter. Server en frisk, farverig og let rødkålssalat med appelsiner, æbler og valnødder. De brunede kartofler, suppleret af de almindelig kogte kartofler, kan også vælges i en mindre mængde. Brug mindre sukker og fedt ved tilberedningen.

 

8. Ris á la mande på den gode måde

Den skal man selvfølgelig også smage. Den kan koges på en mager mælk, laves med mindre fløde og flere hakkede mandler.

 

9. Gå efter lidt, men gode søde sager

Spis mørk chokolade og marcipan i en god kvalitet. Suppler med frisk frugt, lidt tørret frugt og nødder/mandler, som indeholder det gode umættede fedt. På den måde får man en del mindre sukker og fedt, end man normalt får ved at spise ”det klassiske juleslik”.

 

10. Kom op af stolen

I juledagene, hvor vi har mulighed for at komme ud, mens det er lyst, er det for langt de fleste rigtigt dejligt at få lidt sollys og få sig rørt. Få motionen planlagt og prioriteret, tag familie og venner med ud på en tur efter en hyggelig julefrokost og inden kaffen. Ddans om juletræet, lav en frisk sneboldskamp eller find kælken frem, hvis der er sne. Det handler blot om at få bevægelse ind i løbet af julens sammenkomster.