Det kan være fristende at sige ’ja tak’ til noget ekstra for en lille merpris, når ekspedienten lokker. Men butikker og caféers mersalg får os til at spise og drikke stadig mere usundt. Det giver ikke blot udslag på badevægten, men øger også risikoen for at udvikle hjertesygdomme

De fleste af os oplever dagligt ekspedienters forsøg på såkaldt mersalg af usunde mad- og drikkevarer i kiosker, på caféer, fastfoodrestauranter, tankstationer og i biografer. Det får rigtig mange af os til at drikke og spise mere usundt – godt for butikkernes pengekasse, men ikke for danskernes vægt og risiko for at udvikle hjertesygdom, kræft og diabetes type 2.

Mersalg handler grundlæggende om at få os til at købe mere, end vi egentlig havde planlagt og som udgangspunkt har brug for. Det kan både være i form af de tilbud, du får som tillæg til dit køb – fx en croissant til kaffen – men dækker også over såkaldt ”upsizing”, hvor vi går fra fx en standard størrelse café latte til en større.

Mersalg giver ikke blot butikkerne flere penge i kassen. Det giver også ekstra kilo på sidebenene, som på sigt medvirker til overvægt og dermed indirekte til udvikling af hjertesygdomme. Derfor sætter Hjerteforeningen sammen med Diabetesforeningen og Kræftens Bekæmpelse nu fokus på mersalg, for at hjælpe forbrugeren til at træffe sundere valg i hverdagen.

– Husk på, at overvægt ofte kommer snigende med 1½-2 kilo om året, siger Hjerteforeningens ernæringsfaglige konsulent Natasha Selberg. Hvis du fx blot en gang om ugen vælger to croissanter i stedet for en, vil det efter bare ét år føre til en vægtstigning på knap 2,5 kilo, forklarer ernæringskonsulenten.

Her kan du se, hvad klassiske mersalgs-tilbud koster i kroner, kalorier og kilo på badevægten:

Café latte: Hvis du vælger en stor i stedet for en lille tre gange om ugen, koster det 624 kr. og 14.820 kcal ekstra på et år. Det svarer til 2 kg på badevægten.

Croissant: Vælg 2 i stedet for 1: Sker det blot én gang om ugen vil det å et år koster det 520 kr og 17.160 kcal, der svarer til 2,4 kg pr. år. Hvis det er 3 i stedet for 1, bliver det 832 kr og 34.320 kcal, der svarer til 4,8 kg pr. år.

Burger-menu: Upsize fra medium til large én gang om ugen. På et år koster det 312 kr og 8996 kcal, der svarer til 1,3 kg pr. år.

Pølsehorn: Vælg 3 i stedet for 1 én gang om ugen. På et år koster det 780 kr og 29.328 kcal, der svarer til 4 kg pr. år.

Klassiske eksempler på mersalg, som du måske kan genkende:

Kiosken: ”Der er 2 for en 20’er”, når du beder om en croissant (til 15 kr.)

Caféen: ”Skal det være en stor?”, når du bestiller en café latte

Is-butikken: ”Skal der en flødebolle på toppen?”

Burgerbaren: ”Vil du ekstra ost og bacon for 8 kr.?”, når du bestiller et burgermeal

Tankstationen: ”Skal du have en muffin med for en femmer?”, når du bestiller en kop kaffe.

Overvej de gode tilbud

Hjerteforeningen har samlet seks gode råd til, hvordan du kan undgå mersalg:

1. Køb som udgangspunkt kun dét, du havde tænkt dig
  2. Hvis du alligevel føler dig fristet, så stop en halv og overvej, om du har behov for mere, eller om det er en dårlig handel at betale ekstra for noget, du ikke 1) ikke behøver; 2) måske fortryder bagefter; og 3) som ovenikøbet får dig til at tage på.
  3. Bliver du irriteret over forsøg på mersalg, så sig det venligt til ekspedienten i situationen. På sigt får det måske butikkerne til at holde op med det.
  4. Hav sunde snacks med på farten og forebyg lækkersult (fx frugt, grønt, nødder og rosiner, lækkert knækbrød etc.)
  5. ”Downsize” fremfor ”upsize” – gå efter ”lidt men godt”-princippet
  6. Vælg en anden rute hjem, hvis du ved, du bliver fristet af junkfood eller af mersalg.

Det er værd at huske på, at overspisning betyder flere kalorier, risiko for overvægt, frås og ikke mindst et overforbrug, der trækker på jordens ressourcer og belaster klimaet negativt.

Ny kampagne: Stop en halv – Husk hvad du kom for

Nu sætter Hjerteforeningen, Diabetesforeningen og Kræftens Bekæmpelse fokus på mersalg i en ny kampagne. En undersøgelse gennemført i samarbejde med Forbrugerrådet Tænk viste at:

Fire ud af ti af de adspurgte danskere har sagt ’ja’ til mersalg flere gange inden for det seneste år

• 56 procent er irriterede over butikkernes forsøg på mersalg af usunde mad- og drikkevarer, mens kun 22 procent synes, det er god service
  • 1 ud af 3 af de irriterede fortryder, at de køber mere end planlagt
  • Hver anden ville ønske, at sælgeren ikke foreslog mere, end de bad om. Heraf mener 8 ud af 10, at det er decideret irriterende, når de bliver udsat for mersalg.

YouGov-undersøgelsen omfatter 808 danskere over 26 år og er repræsentativ for alder, køn, geografi og uddannelse.

Se kampagnevideoen her: