En ny befolkningsundersøgelse viser, at hver tredje dansker fortsat mangler at tilkendegive en holdning til organdonation. På den nationale organdonationsdag lørdag d. 13. oktober opfordrer Hjerteforeningen i samarbejde med Dansk Center for Organdonation derfor danskerne til at tage snakken om organdonation.

Hvert år mødes mange familier i sorg af behovet for, at skulle træffe beslutning om organdonation på deres kæres vegne.

– Det er en vanskelig situation at stille sin familie i, at de skal tage stilling på ens vegne. Det er rigtig svært at tænke rationelt, når noget så uventet sker, siger Nickie Claudi Brock-Sørensen, der en efterårsdag i 2017 pludselig mistede sin 70-årige mor Lene, der faldt om med en hjerneblødning og døde.

Nickies mor havde ikke tilkendegivet sin holdning til organdonation ved f.eks. at registrere sig i Donorregistret eller tale om det med familien. Det efterlod dem i en svær situation, for i choktilstand og sorg skulle familien beslutte, om moren skulle donere sine organer.

Dansk Center for Organdonation har i en ny befolkningsundersøgelse konstateret at 1,6 millioner danskere endnu ikke har tilkendegivet deres holdning til organdonation. Undersøgelsen afslører desuden, at ’tvivl’ er en af de væsentligste årsager til, at så mange danskere fortsat mangler at tilkendegive en holdning.

– I Hjerteforeningen anerkender vi at det ikke er alle, der har en klar holdning til at organdonation – for det er også et stort, svært og følsomt emne. Det er faktisk også helt okay at være i tvivl, men det jeg vil opfordre dig til er, at tage dialogen med dine nærmeste – så de kender til de tanker du gør dig”, siger direktør i Hjerteforeningen Anne Kaltoft.

Familien tog beslutningen

– Jeg ville ønske alle hjælper deres familie med at tage snakken om organdonation. Vi skal tale om det, mens vi lever, ikke først når uheldet er ude. Heldigvis var vi enige, og vi besluttede at sige ja til at donere min mors organer, siger Nickie Claudi Brock-Sørensen.

Selvom hendes far umiddelbart ikke havde tænkt organdonation som en mulighed, ændrede han hurtigt mening, da familien fik talt sammen.

– At min mor har hjulpet fem andre til et længere og bedre liv, og givet håb til deres familier, skaber lys i det mørke, der for os syntes uendeligt, siger hun.