Ensomhed øger risikoen for at udvikle hjerte-kar-sygdom. Det er der efterhånden mange studier der viser. Derfor er Hjerteforeningen med i Folkebevægelsen mod Ensomhed og indsatsen Spis fællesskabet i gang – et tiltag, der skal bringe danskerne tættere på hinanden.

Cirka 350.000 danskere føler sig ensomme. Det skal der gøres noget ved, for trivsel gavner dit hjertes sundhed.

Derfor deltager Hjerteforeningen i ”Spis Fællesskabet i Gang”, der er et landsdækkende initiativ i uge 45. Det gennemføres af Folkebevægelsen mod Ensomhed og har til formål at få mennesker til at danne nye relationer og fællesskaber omkring spisebordet.

– Hjertet har godt af, at vi er sociale med andre mennesker. Når vi trives, har vores krop det bedre, og vi forebygger på den måde hjerte-kar-sygdomme. Med ’Spis fællesskabet i gang’ håber vi, at endnu flere danskere mærker, hvor givende det er at mødes med nye mennesker omkring et måltid. Og så håber vi selvfølgelig, at folk får øjnene op for, hvor vigtige sociale relationer er for vores sundhed generelt – også for hjertet, siger forebyggelseschef Morten Ørsted-Rasmussen fra Hjerteforeningen.

Medvind til spise-events

Folkebevægelsen mod Ensomhed har med kampagnen Danmark Spiser Sammen allerede i uge 17 haft stor succes med at sætte fokus på fællesskaber ved at bringe mennesker sammen til hygge, samvær og fællesspisninger.

Med ”Spis fællesskabet i gang” sætter Folkebevægelsen mod Ensomhed i uge 45 endnu mere fokus fællesspisninger arrangeret af private. Målet er at gøre det let at arrangere en uformel fællesspisning og få danskerne til at møde nye mennesker omkring spisebordet.

Ambitionen er at få mennesker over hele landet til at invitere både velkendte gæster, flygtige bekendtskaber og venner, man endnu ikke har mødt – og bidrage til en større fællesskabsfølelse for en selv og andre.

Sådan deltager du

Du kan deltage i ”Spis fællesskabet i gang” ved at besøge www.danmarkspisersammen.dk. Alt fra invitationer og navneskilte til inspirationsmateriale med gode samtaleemner og lette opskrifter kan downloades på denne hjemmeside.