Hunde gør godt for hjertet, peger forskning på. Derfor inviterer vi på hjerteforeningen.dk til, at du som hundeejer kan dele din egen, gode hundehistorie med os. Måske har du også en "Hjertehund"

Hunden er hjertets gode ven – måske endda den bedste. Flere forskningsstudier peger på, at hjertet har godt af en firbenet ven.

Eksempelvis har et forskerhold fra Uppsala Universitet i Sverige undersøgt hundeejeres risiko for hjerte-kar-sygdomme sammenlignet med folk uden hund. I alt 3,4 millioner svenskere mellem fyrre og firs år blev undersøgt. Resultatet? Ja, dem med hund havde en markant nedsat risiko for at dø af hjerte-kar-sygdomme, sammenlignet med resten af gruppen. Størst var forskellen hos de hundeejere der boede alene. Også typen af hund, personerne havde, gjorde en forskel: Gruppen af ejere af jagthunde havde en større fordel end andre hundeejere.

Den svenske forklaring på, hvorfor hunde er godt for hjertet er dog enkel: Du rører dig mere. Og det bekræfter, hvad tidligere studier har vist, nemlig at hundeejere bevæger sig mere end andre, og at mere aktivitet nedsætter risikoen for at udvikle livstruende hjerte-kar-sygdomme.

Hjerteforeningen rækker nu ud efter de gode historier fra dig som hjertepatient eller pårørende – vi vil nemlig gerne høre historien om forholdet mellem dig og din Hjertehund.

Fenris er Lottes faste makker

På Hjerteforeningens Facebook-side bekræfter hjertepatient Lotte Ryevad med diagnosen SCAD, at hendes hund er god at have med i et aktivt liv:

– Vores skønne schæferhund Fenris har klart været min faste makker igennem min sygemelding og rehabilitering. Dejligt med en trofast hund, der altid er klar på en gåtur eller en langsom løbetur, fortæller Lotte Ryevad.

Også bruger Marianne Rokvist bekræfter sammenhængen mellem hund og motion:

– Vores lille dansk-svenske gårdhund Bart holder os i gang. Den får mange gåture dagligt. Vi bor tæt ved stranden og elsker vores ture derned med Bart. Man får frisk luft, motion og livsglæde af at have ham. Vi kunne ikke forestille os et liv uden hund, fortæller Marianne Rokvist på Facebook.

Forskerne: Den er god nok

Oplevelsen af øget livskvalitet blandt hundeejere er også fremtrædende, påpeger forskerne.

Hjerteforeningens rådgiver og psykolog Diana June Pedersen er enig og peger på, at forskningen ligeledes beskriver, at samværet mellem dyr og mennesker har en række gode og positive virkninger.

– Øget tryghed og oplevelsen af kærlighed har betydning for livskvalitet og humør. Netop de aspekter kan formentligt spille en sundhedsfremmende rolle, som vore hundeejere giver udtryk for. Undersøgelser indikerer, at dyr potentielt set kan give bedre livskvalitet og være med til at modvirke depression og angst og dermed have en positiv indvirkning på oplevelsen af tryghed og de sociale sammenhænge, siger Diana June Pedersen.

Undersøgelser peger også i retning af, at blodtryk og stresshormoner kan reduceres. Forskere udtrykker i den sammenhæng, at ”kærlighedshormonet” Oxytoksin  måske kunne være nøglen til at forstå dyrs sundhedsfremmende betydning for mennesket.

– Der synes at være overlap mellem dyrs indflydelse på mennesket og frigivelsen af hormonet Oxytoksin, som udskilles ved berøring eller nærkontakt, siger Diana June Pedersen.

Aldo giver Trine bedre livskvalitet

Hjerteopatient Jeanette Oxfeldt Nordenkvist Braae oplever selv, hvordan hun mærker en positiv forskel i sit liv takket være hunden Micky.

– Micky giver så meget omsorg og kærlighed på hundesprog, og det siger ikke så lidt. Den er ubetinget. Behandler man sin golden retriever godt, får man evig troskab tilbage.  Micky er skyld i, at jeg har fundet glæden i at gå lange og mange ture. Ellers sad jeg bare inde, fortæller Jeanette Oxfeldt Nordenkvist Braae.

Også Facebook-bruger Trine Tots glæder sig over, at hunden Aldo giver bedre livskvalitet.

– Min dejlige dalmatiner Aldo, betyder altfor mig og min familie. Jeg er selv hjertepatient og har bl.a. fået opereret hjerteklappen. Aldo er bare altid superglad og spreder godt humør.