Vi spiser alt for meget salt, og det er usundt for os. Det er dog de færreste, der er klar over, at brød er en af de væsentligste kilder til salt, og at det er de dyre bagerbrød, der er de største syndere. Det viser en ny undersøgelse fra Hjerteforeningen og Forbrugerrådet Tænk

Mia Løvstad
af Mia Løvstad
d. 6. september 2018

Selvom langt de fleste ved, at for meget salt i kosten ikke er godt, er der ikke mange, der kender til konsekvenserne af et for stort saltindtag. Forskning viser, at der er en direkte sammenhæng mellem et for stort indtag af salt og forhøjet blodtryk, hvilket øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme. Samtidig viser undersøgelser, at hele ni ud af ti danskere spiser mere salt end de officielle anbefalinger, som lyder på maksimalt 5-6 gram salt om dagen.

“Nemt”, tænker du måske, “jeg skruer bare ned for saltet i madlavningen og dropper saltbøssen ved middagsbordet”. Men det er faktisk ikke her, du får det meste af dit daglige salt. Den største del af vores samlede saltforbrug får vi gennem de forarbejdede madvarer, vi køber i butikkerne, som fx pålæg og færdigretter. Især brød bidrager væsentligt til saltindtaget. Dels fordi vi spiser meget af det, men også fordi visse typer brød gemmer på store mængder skjult salt.

Brød bonner ud

Danskerne elsker brød, og en tur forbi bageren er for mange en lille luksus i hverdagen. Men de færreste ved, at netop bagerbrød gemmer på enorme mængder salt. En ny undersøgelse fra Hjerteforeningen og Forbrugerrådet Tænk viser, at det ikke er det billige brød, du finder på hylderne i supermarkedet, der er den værste synder. Faktisk lever meget af dette brød op til anbefalingerne. Det er tværtimod de dyrere brød fra populære bagere som fx Lagkagehuset, Meyers og Emmerys, der især bonner ud i undersøgelsen.

– Den overordnede konklusion på undersøgelsen er, at brødene fra de selvstændige bagerkæder indeholder mest salt, siger projektleder Gitte Sørensen fra Forbrugerrådet Tænk, der har stået for undersøgelsen af saltindholdet.

Industrien har et ansvar

– Med danskernes forkærlighed for bagerbrød, får vi meget hurtigt opbrugt vores daglige saltkvote. Desuden er det meget svært at gennemskue sit saltforbrug, da der ingen næringsdeklaration er på bagerbrød. Det er skjult for forbrugeren, siger ernæringsfaglig konsulent i Hjerteforeningen Natasha Selberg.

At en reduktion af salt hos brødproducenterne vil kunne bidrage særdeles positivt i forhold til at sænke danskernes blodtryk, og dermed mindske risikoen for hjerte-kar-sygdom, hersker der i Hjerteforeningen ingen tvivl om.

– Når nu vi ved, at brød i høj grad bidrager til, at danskerne får for meget salt, er det piskenødvendigt, at håndværksbagerne går ind og tager et ansvar her. Vi kan se, at det kan lade sig gøre i industribrød og hos supermarkedernes egne in-store bagere, uden at det går ud over kvalitet og smag. Bl.a. supermarkedskæden Kvickly har haft stor succes med det. Så det er bare med at komme i gang, fastslår Natasha Selberg.

Resultater herunder fra undersøgelsen af saltindholdet i 12 populære brød købt hos seks forskellige bagerkæder:

Saltindholdet i 12 af de bedst sælgende hvedebrød fra seks bagerkæder er blevet testet, og indholdet ligger fra 1,01 gram til 2,43 gram pr. 100 gram. De undersøgte brød er valgt ud fra, hvad bagerkæderne har oplyst, er deres mest populære brød, som sælger bedst, samt hvilket brød der har det højeste indhold af fuldkorn. Overordnet set er det brødene fra supermarkedernes bagerier i Kvickly, Bilka og Føtex, der har det laveste indhold af salt. Især brødene fra Kvickly skiller sig ud ved at leve op til Nøglehulsmærkets krav på maksimalt 1,0 gram salt – de indeholder henholdsvis 1,01 og 1,10 gram salt pr. 100 gram, hvilket er inden for den tolerancegrænse, der er for saltindholdet, hvilket også Bilkas Chiabrød lever op til med et indhold på 1,09 gram salt pr. 100 gram. Der er dog andre krav til at kunne få Nøglehullet, og det er ikke undersøgt, om brødene lever op til disse krav”.

Klik her eller på billedet for at få vist saltresultatet i stor størrelse