Nyt indgreb er på vej på Rigshospitalet. Dødeligt syge hjertepatienter får indopereret højteknologisk protese. Det er fantastisk, hvis man kan bringe udviklingen et skridt videre, udtaler Hjerteforeningen i dagspressen

Er du alvorligt hjertesyg? Ja, så peger meget på, at det i fremtiden kan blive muligt at få fjernet det syge hjerte og få indsat et kunstigt. Hjertet vil så pumpe blod rundt som et almindeligt hjerte.

Historien, der da også er omtalt vidt og bredt i skrivende stund i de danske medier, lyder utrolig. Men nyt forsøg øger sandsynligheden for det positive scenarie.

Det hele handler om hjerteprotesen Carmat, som Rigshospitalet er klar med som led i et forsøg. Protesen omtales som ”et højteknologisk vidunder” og er udviklet af Airbusfabrikkerne i Frankrig. Protesen kan pumpe fem liter blod rundt i koppen pr. minut ligesom et almindeligt hjerte kan. Og det kan slå op imod 40 millioner slag pr. år.

– Når der kommer en patient, der trænger til det, så gør vi det. Det kan blive inden for et par uger eller de næste måneder. Vi er klar, siger professor Finn Gustafsson fra Hjertemedicinsk Klinik på Rigshospitalet til Berlingske Tidende.

Finn Gustafsson udvælger patienter og styrer deres medicinering undervejs i forløbet.

Hjerteforeningen er selvsagt begejstret for udsigten på vegne af de hjertesyge danskere. Administrerende direktør Anne Kaltoft siger til Berlingske Tidende:

– Vi ved, at der er nogle patienter, som vi i dag ikke har nogen tilbud til. Derfor er det fantastisk, hvis man kan bringe udviklingen et skridt videre og gøre tingene bedre og smartere for den gruppe af patienter, som har et desperat behov for hjælp, og for hvem det er dette eller intet.

Historien er udover på Berlingske.dk (betalingsside) også omtalt på tv2.dk.

Hjerteforeningen arbejder på en opfølgende historie omkring det kunstige hjerte. Har du kommentarer så skriv til mstougaard@hjerteforeningen.dk

Se også omtale af Finn Gustafsson og hans forskning i kunstige hjerter her:

– Hjertesvigt er en alvorlig sygdom og der er i høj grad brug for nye initiativer