I Danmark modtager omkring 25 personer om året et opkald om, at der er et nyt hjerte til dem. Kathleen Pade fra Fuglebjerg har to gange fået den opringning

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

I dette Hjerteliv kan du læse om hendes eget forløb fra svært hjertesyg til transplanteret og om, hvordan det er at være mor til et barn, der skal have nyt hjerte. Og husk Organdonationsdagen den 13. oktober. Det handler om at tage stilling.

Husk også at elske hjertet! September er Elsk hjertet-måned, som sætter fokus på kvinder og hjerte-kar-sygdom. Lotte Ryevad og Sus Foldager lider begge af sygdommen SCAD – en sjælden hjertelidelse, som blot er beskrevet med få hundrede tilfælde i verden. Af dem er 90 procent kvinder. Elsk hjertet støtter forskning i kvinder og hjerte-kar-sygdom.

Kom med på Rigshospitalet, hvor John Thomsen kan følge med på en skærm, mens han får lukket et hul i hjertets skillevæg på 16 minutter, få inspiration til, hvordan hjertemotion kan forebygge ensomhed, og glæd dig til at få efterårets farver på tallerkenen med opskrifter med græskar og svampe.

Rigtig god læselyst.

Klik på bladet eller her for at læse det