Mere end hver anden dansker har skrevet testamente eller har til hensigt at gøre det. Det viser en national undersøgelse, der dog også noterer et skel mellem ønsket om at testamentere – og så rent faktisk at gøre det. Vil du vide mere om dine muligheder, er vi klar til at vejlede, lyder det fra Hjerteforeningen

Over halvdelen af danskerne vil gerne skrive testamente og på den måde selv bestemme, hvad der kommer til at ske med den arv, de efterlader sig. Det viser en landsdækkende undersøgelse, som Analyse Danmark har foretaget i samarbejde med sammenslutningen ”Det Gode Testamente”, som Hjerteforeningen er en del af.

Det Gode Testamente er et samarbejde mellem 33 velgørende organisationer i Danmark. Organisationerne er gået sammen for at få flere danskere til at skrive testamente og give noget godt videre. Det Gode Testamente står bag hjemmesiden detgodetestamente.dk, hvor der kan hentes inspiration og gratis juridisk rådgivning.

– Det er rigtig dejligt, at så mange danskere ønsker at skrive testamente, og det viser, at flere har indset fordelene ved selv at afgøre, hvem eller hvad deres penge eller ejendel skal overdrages til en dag, siger Ann Marie Panduro, der er chefjurist og ansvarlig for arveområdet i Hjerteforeningen.

Over halvdelen ønsker at skrive testamente

Ifølge undersøgelsen ønsker hele 54 procent af danskerne et testamente. Og flest svarer, at det er hensynet til deres børn og lysten til at give bestemte effekter videre til særlige arvinger, der motiverer. Alligevel viser undersøgelsen, at kun 19 procent har fået testamentet skrevet.

De relativt få danske testamenter kan blandt andet forklares med utryghed ved at tage stilling til døden. Det mener antropolog og afdelingsleder hos Niras, Gertrud Øllgaard, der har været med til at undersøge danskernes tanker om testamentering:

– Mange føler, at de ved at undlade at testamentere, opretholder en form for naturlig balance, hvor fordelingen af arven sker, som samfundet har tænkt det. På den måde føler de også, at de undgår, at pårørende efterfølgende bliver sure over fordelingen. Mange bryder sig heller ikke om at se døden i øjnene. Flere beskriver endda en følelse af at bringe døden tættere på, fordi det nu bliver et spørgsmål om, når jeg dør, og ikke hvis jeg dør, fortæller Gertrud Øllgaard.

Hun gør dog opmærksom på, at den store andel af danskere, der ifølge Analyse Danmarks resultater er positivt stemt over for at skrive testamente, kan være tegn på et opbrud i danskernes indstilling til at testamentere.

– Hvis du går med tanker om at testamentere, så kan du skrive eller ringe til os i Hjerteforeningen for at høre om dine muligheder. Vi er klar til at oplyse og vejlede dig, siger Ann Marie Panduro.

Undersøgelsen er foretaget af Analyse Danmark i perioden fra den 17. april 2018 til den 24. april 2018 blandt 1.077 18+ årige danskere. Data er vægtet på køn, alder og region i henhold til Danmarks Statistiks fordelinger.

Bestil testamentemappe