Patientforeningen ”Organdonation - ja tak!” foreslår, at Folketinget indfører formodet samtykke i Danmark, så man automatisk er organdonor, når man fylder 18 år. Hjerteforeningen støtter, at forslaget behandles, siger administrerende direktør Anne Kaltoft, og opfordrer alle til at støtte med underskrift

Mads Louis Orry
af Mads Louis Orry
d. 8. august 2018

– Vi har hårdt brug for alle organer. Sidste år var der desværre 32 danskere, der døde, mens de stod på venteliste til et nyt organ. Så jeg vil opfordre dig til at gå ind på hjemmesiden og støt, at forslaget bliver behandlet, siger administrerende direktør i Hjerteforeningen Anne Kaltoft.

I skrivende stund mangler der 13.000 underskrifter, før forslaget kan behandles i Folketinget.

90% af danskerne går ind for organdonation, men kun 22% af danskerne over 18 år har registreret deres holdning i det nationale donorregister. Ud fra et demokratisk synspunkt burde politikerne derfor indføre formodet samtykke, så man automatisk er organdonor, når man fylder 18 år. Sådan lyder det fra Patientforeningen ”Organdonation – ja tak!”.

Ved indførelse af formodet samtykke skal donorregistret bevares, så man stadig selv aktivt kan til- eller framelde sig som organdonor.

STØT: Støt, at forslaget behandles, på borgerforslag.dk, hvor du også kan læse mere om forslaget

LÆS MERE: Det mener Hjerteforeningen om organdonation