Regeringen kommer ikke med et forslag om at sænke arveafgiften i sit udspil til finansloven. Det er stadig en rigtig god idé at opsøge en advokat, hvis man har spørgsmål til testamente og arveafgift, siger Hjerteforeningens chefjurist

Regeringen dropper at sænke arveagiften i forbindelse med finanslovsforhandlingerne, skriver Berlingske Tidende. Planerne opgives, efter at Dansk Folkeparti ved flere lejligheder har gjort det klart, at partiet ikke har en lavere arveafgift stående på sin ønskeseddel under de kommende finanslovsforhandlinger.

Det er specielt Liberal Alliance og de Konservative, som de seneste måneder har kæmpet for, at arveafgiften skulle sænkes eller helt afskaffes. Og på et tidspunkt tegnede der sig et flertal. Afgiften sænkes dog ikke, står det nu klart.

Hjerteforeningens chefjurist Ann Marie Panduro, der står for arveområdet og løbende taler med danskere, der overvejer at testamentere til hjertesagen, siger:

– Vores erfaring viser, at det ligger danskerne meget på sinde, hvor stor en del af deres efterladte værdier, der rent faktisk går til arvingerne, og hvor meget der skal betales i afgift. Derfor opretter mange testamente for at sikre mest muligt til arvingerne, siger Ann Marie Panduro.

– Alle andre arvinger end ægtefæller – og velgørende organisationer som Hjerteforeningen – skal betale arveafgift – og afgiften er lavere, jo tættere relationen er. Det er en rigtig god idé at opsøge en advokat, hvis man har spørgsmål til testamente og arveafgift. Uanset arveafgiftens størrelse kunne rigtig mange danskere have gavn af at oprette testamente, det gælder bl.a. ugifte samlevende, ægtepar med børn fra tidligere forhold og barnløse.

Top 5 gode grunde til at testamentere
Her kan du læse, hvorfor det er en god idé at testamentere:

1. Hvis du selv vil have indflydelse på, hvordan arven efter dig skal fordeles.
  2. Hvis du ønsker, at bestemte personer eller organisationer skal arve dig.
  3. Hvis din ægtefælle dør, eller hvis du er ugift og gerne vil sikre din samlever.
  4. Hvis du og/eller din ægtefælle har børn fra tidligere forhold.
  5. Hvis du (og din ægtefælle) ikke har børn.

Hvis du har børn og/eller ægtefælle, kan du bestemme over 75 % af din arv, når du opretter et testamente. Har du derimod hverken børn eller ægtefælle, kan du bestemme over 100 %.

Bestil vores gratis testamentemappe

Her kan du blandt andet læse om, hvad bidrag fra arv går til, de generelle regler for arv og testamente, hvordan du opretter et testamente samt gode råd hertil. Du kan også finde en praktisk guide til, hvad du skal overveje, når du forbereder dit møde med advokaten om arv og testamente.

Bestil testamente-mappen her