Salget af cigaretter i Danmark stiger for tredje år i træk efter knap 10 års foregående fald. Vi kender opskriften, og nu må der handles, siger Hjerteforeningen om, hvad der kan stoppe rygningens udbredelse

For tredje år i træk sælges der stadig flere cigaretter. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik, oplyser tv2.dk (se video). I 2017 blev der således langet 359 millioner flere cigaretter over salgsdisken end året før. I alt blev der solgt 6.133 millioner cigaretter. Dermed steg salget med 6,2 procent. Det er en markant stigning og får Danmark tilbage på niveauet fra 2013.

LÆS OGSÅ: Analysen “Hver dag begynder 40 unge at ryge” fra Statens Institut for Folkesundhed

– Det er en stærkt bekymrende udvikling, vi endnu en gang får bekræftet, siger seniorkonsulent i Hjerteforeningens Forebyggelsesafdeling, Mads Lind.

Han mener, at tallene peger på, at indsatsen overfor tobak i Danmark er helt utilstrækkelig.

– Tobak er uhyggeligt afhængighedsskabende og hver anden ryger dør af rygningen. De nye tal viser med al tydelighed, at vi i Danmark bliver nødt til at bruge alle de midler der er til rådighed, hvis udviklingen skal vendes.

Gør noget – nu

Andelen af børn og unge, der ryger, stiger – og det på trods af at regeringens ambition om, at Danmark i 2030 skal have den første røgfri generation. Mads Lind peger på, hvad der kan gøres for at indfri ambitionen.

– Langt højere priser, neutrale pakker, som skal gemmes væk bag disken og så skal vi styrke rekrutteringen til rygestop, så 5 gange så mange får hjælp til at holde op i forhold til nu. Det kræver en prioritering og politisk beslutsomhed.

Et notat fra Sundhedsministeriet viser ifølge tv2.dk, at hver dag begynder 40 børn og unge under 18 år at ryge i Danmark. Hvis der derfor ikke sker noget, så er konklusionen klar, mener Mads Lind.

– Alt andet er svigt overfor den største årsag til sygdomme i Danmark og til ulighed i, hvem som bliver syge. Vi kender opskriften, og nu må der handles, siger han.

I flere europæiske lande har man valgt at gemme tobakken væk under disken eller lavet neutrale cigaretpakker, bl.a. i Irland, Finland, Island, Norge og England. Det har medført, at færre børn ryger og køber cigaretter.