Hjerteforeningen har sammen med 152 andre organisationer på verdensplan skrevet under på Cape Town-deklarationen – en erklæring om menneskerettigheder og en tobaksfri verden

Mia Løvstad
af Mia Løvstad
d. 31. maj 2018

I dag er det World No Tobacco Day. Det markerer Hjerteforeningen sammen med 152 andre organisationer ved at underskrive Cape Town-deklarationen – en erklæring om menneskerettigheder og en tobaksfri verden, som blev lanceret på den 17. verdenskonference om tobak og sundhed i Cape Town, Sydafrika den 7.-9. marts 2018.

– Tobak er på verdensplan skyld i millioner af dødsfald hvert år, og der er stadigvæk et kæmpe stort behov for at sætte fokus på de massive sundhedsmæssige konsekvenser, som tobak og rygning har både i Danmark og internationalt”, siger Hjerteforeningens kommende direktør, Anne Kaltoft.

Et røgfrit liv er en menneskeret
Organisationer og personer fra hele verden er stærkt engagerede i at fremme og beskytte folkesundheden og menneskerettighederne i relation til tobaksrygning, der på verdensplan dræber syv millioner mennesker hvert år.

Ifølge Cape Town-deklarationen skal hele verdens regeringer inddrage tobakspolitik i deres afrapportering om menneskerettigheder. Samtidig opstiller erklæringen en række principper og krav om, at tobaksindustrien bliver udelukket fra fordele ved handels- og investeringsaftaler. Sidst men ikke mindst skal forskningsenheder, fonde og civilsamfundsorganisationer afvise eller afslutte al samarbejde med tobaksindustrien – fx skal Philip Morris International-funded Foundation for a Smoke-Free World og andre lignende PR-initiativer, som tobaksindustrien igangsætter, forbydes.

– Menneskers ret til sundhed skal være et globalt redskab til en røgfri fremtid. Hjerteforeningen opfordrer derfor alle danske beslutningstagere og andre ansvarlige for folkesundheden i Danmark til at tilslutte sig deklarationen og støtte op om de handlinger, der bliver peget på, siger Anne Kaltoft.

Du kan læse mere om Cape Town-deklarationen her: http://www.ASH.org/declaration

Hjerteforeningen fejrer World No Tobacco Day på Kultorvet i København

Vidste du, at 13.600 danskere hvert år dør af rygning, og at ét ud af fire hjerte-kar-tilfælde sker på grund af røg?

I dag ryger Hjerteforeningen løs på Kultorvet for at sætte fokus på rygningens skadelige effekter på hjertet. Der findes masser af gode alternativer til at ryge tobak. Fx kan du ryge mandler eller popcorn. Det kan være mindst ligeså hyggeligt og socialt, som en snak over en cigaret.

Som ryger har du fem gange højere risiko for at få en blodprop i hjertet sammenlignet med ikke-rygere. Til gengæld vil du opleve de positive effekter af et rygestop meget hurtigt. Allerede efter et døgn bliver risikoen for blodpropper reduceret, og efter bare 1-2 år er risikoen for at udvikle blodpropper halveret.

Det er derfor aldrig for sent at stoppe.

Kig forbi Kultorvet i København i dag kl. 13-16 til en snak og en snack!

Har du brug for hjælp og inspiration til, hvordan du kommer i gang med dit rygestop, så se her: http://stoplinien.dk