Konkurrencen blandt de danske NGO’er er nu så skærpet, at Hjerteforeningen tager utraditionelle og hypermoderne værktøjer i brug – foreningen har netop investeret et tocifret millionbeløb i såkaldte indsamlingsdroner. Vi tør gå nye veje og er så at sige klar til at løfte vores indsats til nye højder, siger marketing- og kommunikationschef Jens Harder Højbjerg.

Et bank på vinduet på 2. sal? Ja, det kan blive en realitet, når Hjerteforeningen samler ind ved den årlige landsindsamling. For foreningen mener, at hvert slag tæller – også i luften, hvor droner vil fylde den danske forårshimmel søndag d. 22. april.

I alt står 2.100 speciallavede indsamlingsdroner klar i en hangar ved Billund Lufthavn lige nu. Parate til at samle ind, når Hjerteforeningens landsindsamling skydes i gang om mindre end en måned. Dronerne er i stand til at nå bredere ud, men kan også nå hurtigt op i højere bebyggelse. Alle tilladelser er indhentet, og Statens Luftfartsvæsen har givet Hjerteforeningen dispensation til at flyve med droner i byzoner. Dette store forarbejde vækker stolthed hos Hjerteforeningen.

– Vi har indset, at vi skal være et skridt foran konkurrenterne. Dronerne er vores svar på den udfordring, de fleste velgørenhedsorganisationer kæmper med – at skaffe frivillige ved dør-til-dør-indsamlingerne. Vi har ladet os inspirere af store firmaer som fx Amazon, der deler pakker ud med droner. Så hvorfor ikke samle ind med droner også, spørger marketing- og kommunikationschef Jens Harder Højbjerg fra Hjerteforeningen retorisk.

Projektet er kun lykkedes takket være et helt nyt samarbejde med Det Danske Droneselskab (DDD), der har stillet det nødvendige antal certificerede dronepiloter til rådighed.

– Sammen med DDD har vi brugt lang tid på at udvikle og teste dronerne – og den eneste store udfordring lige nu er, at vægten fra mønter kan udgøre et sikkerhedsmæssigt problem. Derfor håber vi også, at danskerne viser os deres velvilje og putter store sedler i indsamlingshjertet frem for de noget mindre værdifulde mønter, siger Jens Harder Højbjerg.