Vær med til at kåre Årets hjerteredder og afgiv din stemme

Birgitte Rex Jensen
af Birgitte Rex Jensen
d. 12. marts 2018

Minutterne er afgørende ved hjertestop, og heldigvis trådte de nominerede til Årets hjerteredderpris 2018 lynhurtigt til, søskendeparret Malan og Magnus fandt deres mor livløs på sofaen hjemme i lejligheden i Randers, Alice så sin mand falde om under en løbetur i St. Dyrehave skov i Hillerød, og de to brødre Viktor og Oskar løb over til naboen Torben efter hjælp, da deres farfars hjerte holdt op med at slå en junidag sidste år i Brande.

Læs om redningerne og afgiv din stemme nederst på siden inden den 16. april kl. 12.00.

De nominerede til Årets hjerteredder:

Malan og Magnus Kenne Jensen fandt deres mor livløs på sofaen hjemme i lejligheden i Randers

Alice Friis Hansen så sin mand falde om under en løbetur i St. Dyrehave skov i Hillerød

Oskar og Viktor Lyngaas Schnedler løb over til naboen  Torben Høgh efter hjælp, da deres farfars hjerte holdt op med at slå en junidag sidste år i Brande

Du kan læse mere om de tre redninger her

Den redning/hjerteredder, der får flest stemmer, bliver hyldet som “Årets hjerteredder 2018) i Hjertegalla, som sendes live på TV 2 CHARLIE søndag den 22. april kl. 21.

Afgiv din stemme her inden den 16. april kl. 12.00

Beklager, denne formular er ikke længere tilgængelig.

Giv Liv

Hjerteforeningen har modtaget 51 indstillinger til Årets hjerteredder 2018. Hver eneste historie fortæller en unik og helmodig indsats fra danskere over hele landet. De trådte til ved at trykke på brystkassen og puste luft ind i et livløst menneske, andre ringede 1-1-2 og sørgede for, at hjælpen nåede frem i tide.

Et dommerpanel bestående af Lars Suhr Olsen, direktør for Østifterne, Freddy Lippert, direktør for den præhospitale virksomhed i Region Hovedstaden, Mads Volck, redaktør på TV 2, og Kim Høgh, adm. direktør i  Hjerteforeningen, har valgt at nominere tre redninger blandt de indstillede.

– At vi fremhæver tre redninger – og til sidst bare én redning og dermed Årets hjerteredder – er for at skabe maksimal opmærksomhed om nytten af livreddende genoplivning. Vi ønsker fuldt fokus på de nyudviklede gratis 30-minutters kurser, der i de kommende år skal introducere mere end 30.000 danskere for genoplivning … og dermed gøre dem klar til at træde til, når det gælder. Med 1-1-2 og 30 tryk og 2 pust, fortæller Lars Suhr Olsen fra Østifterne.

Du kan læse alle 51 anonymiserede indstillinger. Hver en hjerteredder fortjener en stor tak og en hyldest for deres livreddende indsats.