Du kan nu se 12 flotte madvideoer om, hvordan du laver hjertevarm mad fra hele verden – trin for trin.

Genudgivelse: Artiklen her blev første gang udgivet på hjerteforeningen.dk den 15. maj 2018.

I et unikt samarbejde har Hjerteforeningen, Bydelsmødre samt journalist og radiovært Rushy Rashid udarbejdet kogebogen ”Hjertevarm mad fra hele verden”. Kogebogen følges nu op af 12 madvideoer, så du let kan komme i gang.

– Vi har lavet videoerne for at vise, hvilke hjertesunde principper, vi har brugt i de forskellige opskrifter. Og hvor nemt det er at træffe et sundere valg, blot man er opmærksom på de små justeringer. Vi håber, at en masse mennesker bliver inspireret til at kaste sig ud i at lave hjertevarm mad fra hele verden, siger Rushy Rashid.

Hjerterigtig mad til dig og dine

Bydelsmødre fra hele landet har bidraget med opskrifter, som Hjerteforeningens mad- og ernæringsfaglige ekspert har justeret efter de hjertesunde principper. Der er blevet skåret ned på salt, sukker og fedt og opgraderet med grønsager, krydderier og fuldkornsudgaver af ris, mel og bulgur.

Hjerteforeningen ser en stor værdi i samarbejdet og processen omkring tilblivelsen af bogen ”Hjertevarm mad fra hele verden”.

– Med dette projekt tager vi dialogen om sundhed med personer med etnisk dansk baggrund og etnisk minoritetsbaggrund på en hel ny måde. Vi har lyttet til deres fortællinger og sat os ind i deres verdensbillede. Med deres egne hverdagsretter forsøger vi så at inspirere folk til et sundere valg, siger Morten Ørsted-Rasmussen, forebyggelseschef i Hjerteforeningen.

Bogen ”Hjertevarm mad fra hele verden” koster 199,00 kroner og kan købes hos Bydelsmødre, i udvalgte boghandler og på saxo.com.

Projektet er støttet af TrygFonden og er gennemført i perioden maj 2016 – april 2018.

Københavns Universitet har evalueret projektet.

Læs “Evaluering af projekt: Hjertevarm mad fra hele verden” her

VIDEOER