Østerbroundersøgelsen, hvor 20.000 repræsentative danskere følges med henblik på udvikling af hjerte-kar-sygdomme, viser en tendens til at hårdt fysisk arbejde øger risikoen for atrieflimren. Du kan selv gøre meget for at undgå at blive syg, lyder det fra Hjerteforeningens rådgivning

Mads Louis Orry
af Mads Louis Orry
d. 10. januar 2018

Atrieflimren – også kaldet forkammerflimren – kæmper Hjerteforeningen for at sætte fokus på. For alene i Danmark lever over 116.000 mennesker med diagnosen, som mere end 18.000 får stillet årligt. Selvom hjertesygdommen betegnes som godartet, har folk med atrieflimren en øget risiko for hjertesvigt og slagtilfælde.

– Derfor er det vigtigt at sygdommen tages alvorligt og rette behandling igangsættes, siger rådgiver og fysioterapeut i Hjerteforeningen, Dorthe Kjærgaard-Jensen.

RING: Lever du med atrieflimren og har spørgsmål i forhold til motion, er du velkommen til at kontakte Hjerteforeningens fysioterapeuter på telefonnummer 70 25 00 00

Stilladsarbejdere skal passe på

Østerbroundersøgelsen, hvor 20.000 repræsentative dansker følges med henblik på udvikling af hjerte-kar-sygdomme, viser en tendens til at hårdt fysisk arbejde øger risikoen for atrieflimren. Eksempelvis har stilladsarbejdere og flyttefolk en 40% større risiko for at få atrieflimren. Og personer med moderat arbejde som sygeplejersker, SOSU assistenter, rengøringspersonale og postbud har en 20% procent større risiko sammenlignet med personer, hvis arbejde ikke er fysisk hårdt.

– Personer med fysisk hårdt arbejde, har behov for at træne både kondition og styrketræning ved siden af deres arbejde for at forebygge hjerte-kar-sygdomme. Det er vigtigt at træne konditionstræning for at bl.a. øge kroppens arbejdskapacitet og sænke blodtrykket. Jo bedre form, du er i, jo mindre slider et hårdt fysisk arbejde på hjerte og kredsløb. Derfor kunne det være relevant for visse faggrupper at have mulighed for at træne i arbejdstiden. En ordning som vi fx allerede kender for brandfolk, forklarer Dorthe Kjærgaard-Jensen.

Oplever du at få atrieflimren, så er det vigtigt at du kontakter din læge. Sammen kan I tage stilling til den rette behandling for dig.