En forskergruppe har kigget specifikt på effekten af såkaldt Fodbold Fitness for kvinders forebyggelse af hjerte-kar-sygdom. Rigtig meget af vores forskning på hjerte-kar-området er foretaget på mænd, og derfor er det nu glædeligt, at man stiller skarpt på, hvad der også vil gavne kvinderne, siger Hjerteforeningens fysioterapeut

Mads Louis Orry
af Mads Louis Orry
d. 3. januar 2018

Nu peger ny forskning på, at motionsformen er gavnlig – også – for kvinder. Det er i al fald gruppen af kvinder mellem 16 og 65 år, som forskerholdet ledet af Peter Krustrup, har kigget specifikt på i forhold til udbyttet af fodboldfitness.

Forskerne fandt frem til, at én times træning et par gange om ugen i 12 til 16 uger gav mærkbare resultater for kvindernes kondition. Herudover faldt blodtrykket, ligesom også vægten gjorde det med 1-3 kg for kvinderne. Den anden vej gik det med knoglernes styrke, der steg. Alt i alt gavnede fodboldfitness de deltagende kvindernes sundhed over en bred kam. Særlig gavnlig effekt så man hos kvinder med forhøjet blodtryk.

Resultaterne kommer ifølge forskerne bl.a. på grund af intervaltræningen i fodboldfitness, antallet af hurtige løb og de mange retningsskift, som sker under træningspassene. Forskerne konkluderer derfor, at fodboldfitness er en alsidig og intens træningsform, hvor både udholdenhed, hurtighed og styrke kombineres til gavn for bl.a. hjertesundheden. Dermed egner fodboldfitness sig til forebyggelse af livsstilsygdomme såsom hjerte-kar-sygdom, forhøjet blodtryk og type 2-diabetes for unge og midaldrende kvinder.

Kvinder har også gavn af fodbold

Hos Hjerteforeningen glæder fysioterapeut Dorthe H. Kjærgaard-Jensen sig over forskningen.

Peter Krustrups forskning er særlig interessant, idet målgruppen er kvinder, og forskning viser med al tydeligelighed, at også kvinder har gavnlig sundhedseffekt af denne form for høj intensitetstræning, siger Dorthe H. Kjærgaard-Jensen.

I Danmark er fodbold en national sport, og rigtig mange spiller fodbold i deres ungdom, men stopper når uddannelse, job og familie får førsteprioritet. Hvis unge fortsætter med fodboldfitness, og flere voksne starter med at dyrke fodboldfitness, kunne det medvirke til forebyggelse af hjerte-kar-sygdomme. Fodbold Fitness har desuden vist sig at være motiverende for at vedligeholde træning. Det skyldes sandsynligvis, at det både er socialt og sjovt at deltage i en holdsport.

Fodbold Fitness spilles i ca. 300 klubber i Danmark. Der findes hold som passer til stort set alle, uanset køn, alder og træningstilstand.

SE VIDEO: Du kan klikke her for at se video om Football Fitness på YouTube, hvor Peter Krustrup fortæller om sin forskning

Kan Fodbold Fitness trænes af hjertepatienter?

Motion har gennem de sidste mange år været en hjørnesten i både forebyggelse og behandling af hjerte-kar-sygdomme. Fodboldfitness virker bestemt som en relevant motionsform for rigtig mange stabile hjertepatienter, mener Dorthe H. Kjærgaard-Jensen. De skal finde en måde at fortsætte med motion efter endt rehabilitering, og her er fodboldfitness et godt bud.

Enkelte steder i landet, fx på Bornholm og i Frederikshavn tilbyder Hjerteforeningens lokalforeninger i samarbejde med Diabetesforeningen og DBU fodboldfitness.

Hjerteforeningen ønsker dog langt flere motionstilbud til folk, som lever med hjerte-kar-sygdom eller er i risiko for udvikling af disse. Derfor har DBU, Peter Krustrup (SDU) og Hjerteforeningen indledt et samarbejde med henblik på dette.

RING: Er du i tvivl om, hvorvidt fodboldfitness er noget for dig, så kontakt Hjerteforeningens fysioterapeuter Ditte Harck (Århus) og Dorthe Kjærgaard-Jensen (København) på 70 25 00 00 (link til Hjertelinjen).