Nyere forskningsstudie med deltagelse af 35.000 hjertepatienter viser, at overlevelsen for patienter indlagt med blodprop i hjertet er direkte påvirket af, om han eller hun har kræft. Denne nye viden tager vi alvorligt, siger Hjerteforeningens forskningschef

Er du indlagt med blodprop i hjertet, er din chance for  at overleve påvirket af din kræfthistorik.

Det viser nyt forskningsstudie ledt an a schweiziske forskere og udgivet i det videnskabelige tidsskrift ”European Heart Journal: Acute Cardiovascular Care”. Faktisk viser tallene, at blodproppatienter har 45% større risiko for at dø på hospitalet, hvis de samtidig med proppen i hjertet har en kræftdiagnose.

Også sandsynligheden for, om blodproppatienterne modtager den rigtige medicin var påvirket af, om patienten har kræft.

Kobling mellem kræft og hjerte-kar-sygdom er et vigtigt vidensfelt, vi nu bliver lidt klogere på, siger Hjerteforeningens forskningschef Gunnar Gislason og hilser studiet velkommen på trods af, at resultaterne ikke er danske, og at man derfor ikke ved, om de kan henføres direkte til danske forhold.

– Behandlingen af din hjerte-kar-sygdom er meget påvirket af, om du har haft kræft tidligere i dit liv. Den sammenhæng bliver nu bekræftet af forskningen her, siger Gunnar Gislason.

– Forskningen her viser, at patienter, der tidligere har haft kræft, med mindre sandsynlighed modtager evidensbaseret behandling for blodprop i hjertet. Faktisk viser tallene, at disse patienter har 45% større risiko for at dø på hospitalet. Den viden tager vi alvorligt hos Hjerteforeningen, og vi vil gerne slå et slag for, at vi samlet set bliver meget opmærksomme på at hjælpe denne gruppe meget ramte patienter. En af forklaringerne, som forskerne giver på forskellen i behandlingstilbuddene, er nogle kræftpatienter måske har så kort tid tilbage at leve i, at de ikke ønsker behandling mod blodprop i hjertet. Sådanne ønsker skal vi selvsagt også være opmærksomme på af respekt for patienten.

RING: Har du eller dine nærmeste brug for rådgivning, så sidder Hjerteforeningens rådgivere parat på Hjertelinjen på hverdage mellem kl. 9-16. Ring til dem på 70 25 00 00.