Drømmen om det bedre liv venter lige på den anden side af Nytår. For mange ender den dog med, at de samme dårlige vaner gentager sig uagtet, hvad der står i kalenderen. Sådan behøver det ikke være. Her får du en guide til nytårsforsætter - der holder.

Mads Louis Orry
af Mads Louis Orry
d. 1. januar 2018

Hos Hjerteforeningens Rådgivning sidder eksperter i bl.a. kroppen, psyken, kosten og motionen klar til at vejlede dig som hjertepatient eller pårørende. Du kan altid ringe til dem på en hverdag mellem kl. 9 og 16. De er på 70 25 00 00.

Eller – du kan læse her, hvordan du aktuelt kommer godt fra start i det nye år med de nytårsforsæt tusindvis af danskere kaster sig ud i hvert år. For hvordan får vi nu også holdt løfterne til os selv om et sundere liv? Ja, læs mere her, hvor Rådgivningen giver dig 8 solide råd til nytårsforsæt. Godt nytår!

GUIDE: 8 gode råd til nytårsforsæt

1. Vær realistisk. Vi er tit overoptimistiske, når vi lægger planer for fremtiden og ender med at lave nytårsforsæt med 5 dages spinning hver uge, ingen sukker hele året og sund mad lavet fra bunden hver dag. Og hvad sker der så en kold, trist, travl dag i starten af januar? Det hele falder til jorden. Så lav nytårsforsæt, hvor der er plads til at være menneske.
  2. Downsize dine glas, tallerkener, skåle og fade. Ubevidst styres vores spisning af servicens størrelsen. Vi går efter en fuld portion uanset størrelsen af tallerken eller glas, og indtager flere kalorier når servicen er i stor størrelse. Brug derfor juledagene til at få farmors gamle service ned fra loftet og få pakket dine store tallerkener væk.
  3. Brems snacking. Rigtig meget spisning foregår ubevidst, mens vores opmærksomhed er andre steder. Vi ved, hvad vi har spist til hovedmåltiderne, men alt ”det løse” mellem måltiderne spiser vi på automatpilot og registrerer det slet ikke. Så ryd op på sofabord, arbejdsbord, spisebord og i handskerum. Sæt i stedet sunde valg frem til automatspisning.
  4. Se dig selv i øjnene. Kan du have slik liggende i huset? Tømmer du hele posen, når først den er åben? Og gennemsøger du skuffer og skabe efter søde sager? Vær ærlig over for dig selv, ryd ud og nulstil husets indhold af søde sager. Læg en realistisk plan for, hvor meget og hvor ofte du vil spise slik. Køb småt, men vælg noget godt og nyd det med opmærksomhed.
  5. Hop i tøjet. Tag motionstøjet på søndag morgen, når du står op. Så øger du sandsynligheden for at få motionen gjort. De færreste tager motionstøjet af igen uden at have motioneret.
  6. Book motion ind i din telefon og sæt push funktion på. Selvom det er en aftale med dig selv, så er den mindst lige så vigtig at overholde. Faste træningstider og en god træningsmakker kan få dig afsted. Nogle har disciplin til at motionere alene, men langt de fleste af os har gavn af et motionsfællesskab.
  7. Den største medalje. Mange laver ekstreme nytårsforsæt som maraton, ironman eller Mallorca rundt på cykel.  I virkeligheden bør medaljen gå til alle dem, som vedligeholder deres træning hver uge året rundt. Særligt hvis du går fra inaktiv til at lave motion. Bliver du forpustet 3 gange ugentligt i 25-30 minutter, har du forbedret din sundhed mærkbart.
  8. Stå fast. Når du har gjort dine valg og taget dine beslutninger, så er der ikke mere at tænke over. Du behøver ikke tjekke din lyst, motivation eller overveje, om beslutningen er den rigtige, eller chancerne for at det holder. Stop den indre analyse og dialog og vent med at tænke mere over dine kommende handlinger, til du er i gang med dem.