Hjertesygdom rammer skævt både geografisk og socialt

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

Uligheden fortsætter i efterbehandlingen af sygdommen, når rehabilitering skal hjælpe patienten tilbage til en tilværelse med øget livskvalitet og lav risiko for genindlæggelser og ny sygdom. Desværre møder borgere med ingen eller kort uddannelse alt for sjældent op til rehabilitering, for systemet synes at være tilpasset patientgrupper med overskud og godt netværk. Ny forskning skal sætte fokus på, hvordan lighed i sundhed også kan gælde rehabilitering.

Reha - a' hva' for nået?

Rehabilitering - også for socialt udsatte

Læs også artiklen “Telerehabilitering: ”Det, der motiverer mig”

Artiklen har været offentliggjort i Hjertenyt nr. 3, 2017