Hjerteforeningen og Matas styrker samarbejdet til fordel for genoplivning efter hjertestop og dermed at redde liv. Ved at gøre julegaven ekstra fin sikres opsætning af hjertestartere, som er tilgængelige hele døgnet

Birgitte Rex Jensen
af Birgitte Rex Jensen
d. 10. november 2017

I november og december kan man i alle Matas butikker købe et fint pakkevedhæng udviklet af Hjerteforeningen i samarbejde med Matas. Det fås for 10 kr., og halvdelen af beløbet går til at sætte hjertestartere op uden for Matas butikker landet over.

Jo flere vedhæng, der kommer til at pryde årets julegaver og julegran, desto flere livreddende hjertestartere vil der blive sat op.

– Som følge af Matas’ ønske om at bidrage til at holde danskerne sunde og raske har vi flere år samarbejdet tæt med Hjerteforeningen om at forebygge og øge overlevelsen af hjerte-kar-sygdomme. I år har vi valgt at omsætte vores indsats til indkøb og opsætning af hjertestartere, der skal være tilgængelige døgnet rundt. Let og hurtig adgang til en hjertestarter kan nemlig redde liv, siger informations- og miljøchef i Matas, Henrik Engberg Johannsen.

Hvert minut tæller
Hvert år rammes ca. 4.000 danskere af hjertestop uden for et hospital. Chancen for at overleve er afhængig af, om et menneske i nærheden griber ind, yder genoplivning og ringer 1-1-2. Hjertestarteren hjælper i cirka 10 minutter efter, hjertet er stoppet, hvor der fortsat er elektriske impulser i hjertet. Den kan støde hjertet i gang, inden ambulancen når frem.

Hjerteforeningens administrerende direktør, Kim Høgh, siger:
– Hurtig genoplivning er altafgørende. Chancen for at overleve et hjertestop falder med 10 pct. for hvert minut, der går uden genoplivning. Derfor er vi glade for, at vi sammen med Matas kan bidrage til at øge chancen for at overleve et hjertestop i det offentlige rum.

Fakta

Kun 1 ud af 31 overlever et hjertestop, hvis der ikke ydes genoplivning, før ambulancen når frem.

1 ud af 8 overlever, hvis et vidne træder til og yder genoplivning.

Den mest effektive behandling af hjertestop er hjertemassage og kunstigt åndedræt (30 tryk og 2 pust) kombineret med brug af en hjertestarter.