150 hjertebørn, hjertebarnsforældre og -søskende fra Region Sjælland og Region Hovedstaden tog fri fra hverdagen og slog sig løs med kæmpe sæbebobler, vandtornadoer og sanseeksperimenter

Mads Louis Orry
af Mads Louis Orry
d. 9. november 2017

De kom fra hele Sjælland, var i forskellige aldre og med helt forskellig baggrund. Men under blusen var mange af dem ens: med et stort ar midt på brystkassen, der vidner om en barsk start på livet for dem selv og deres nærmeste.

Torsdag 2. november kunne omkring 80 hjertebørn og deres forældre og søskende stemple ud af hverdagen med bekymringer, forbehold og sygdom og gå på opdagelse i det ny-renoverede Experimentarium i Hellerup på Hjertebørnenes X-dag. Det gav en eftermiddag med frirum, fornøjelser og fællesskab, fortæller Martin Walsøe, frivilligkonsulent i Hjerteforeningen Region Hovedstaden, der deltog i dagen.

– Ud over en masse sjove og spændende oplevelser, så var eftermiddagen også et forum for hjertebørnene at mødes i. Alle hjertebørnene fik en hvid t-shirt med Børneklubbens logo og kunne på den måde kende hinanden rundt omkring på det store Experimentarium. Fællesskabet har stor betydning for dem, siger Martin Walsøe.

Gratis for hjertefamilier

Hjertebørnenes X-dag er et nyt initiativ skabt i samarbejde mellem Hjerteforeningens Børneklub, Experimentarium og Hjerteforeningens cykelhold Hjerterytterne. Det var nemlig en Hjerterytter, Stefan Aabro, der oprindeligt fik ideen til arrangementet:

– Jeg ved, hvor hårdt det kan være for familier med livstruende sygdomme inde på livet – især, når det rammer børnene. Det var bl.a. det, der grundlagde tankerne bag Hjertebørnenes X-dag. En eftermiddag, hvor familierne er sammen om en rigtig god oplevelse på Experimentariums 26.000 m² store videnskabelige legeplads, siger Stefan Aabro.

Direktør på Experimentarium Kim Gladstone Herlev var ikke sen til at beslutte sig, da han fik forelagt samarbejdsforslaget:

– Experimentarium er jo både hjerne- og hjerteleg. Hos os er der plads til alle energier uanset alder og fysik.

Dermed var der lagt op til timevis af underholdning for hjertefamilierne fordelt på husets tre etager med Sansetunnellen, Havnen, Den Interaktive Biograf og Lyslabyrinten som nogle af de utallige oplevelser i det store videnskabshus i Hellerup.

Oplevelsesdagen, som Hjerteforeningen håber kan blive et årligt tilbagevendende arrangement, var gratis for hjertebørnene og deres familier takket være engagementet fra Experimentarium og donationer fra Hjerterytternes sponsorer. Alle overskydende indtægter fra arrangementet går ubeskåret til Hjerteforeningen.

Hjerterytterne er Hjerteforeningens cykelhold. Holdet arbejder for at udbrede kendskabet til Hjerteforeningen og samtidig samle penge ind til forskning i hjerte-kar-sygdomme.

I Danmark bliver der årligt født omkring 450 børn med hjertesygdom.

LÆS: Se mere på hjerteforeningen.dk/hjerterytterne