Ny rapport viser, at kaloriemærkning virker mod overvægt, der kan føre til hjerte-kar-sygdomme, kræft og type 2-diabetes. Fastfood-branchen har dog ikke gjort meget for at oplyse forbrugerne om kalorieindholdet i maden vist på menutavlerne, bemærker Hjerteforeningen

Mads Louis Orry
af Mads Louis Orry
d. 28. november 2017

Menutavlen på caféer, burgerbarer eller pizzeriaer er et oplagt sted, hvor oplysninger om mængden af kalorier, der er i den mad, du kan bestille, kan fremgå. Og gør den det, så bestiller du – og den gennemsnitlige forbruger – mad med færre kalorier. Dermed bliver menutavlen og oplysninger om kaloriemængden et effektivt værktøj mod fedme, der kan føre til bl.a. hjerte-kar-sygdomme.

14 studier, der indgår i den nye rapport, har undersøgt effekten af kaloriemærkning. Rapporten peger på, at der spises mellem 31 og 441 kcal mindre, når kalorieindholdet i caffe latten, sandwichen eller pølsehornet er synligt. 10 kcal for meget om dagen kan på et år blive til et halvt kilo på vægten.

I projektet ”Kalorie på menuen” samarbejder Hjerteforeningen, Diabetesforeningen og Forbrugerrådet Tænk og kræftens bekæmpelse om netop at få kaloriemærkning på menutavlen. Kræftens bekæmpelse har udgivet rapporten som en del af projektet.

– En voksende del af befolkningen er overvægtige – og dermed i øget risiko for at udvikle hjerte-kar-sygdom og andre livsstilssygdomme, siger Morten Ørsted-Rasmussen, der mener, at kalorier på menuen er en af mange vigtige initiativer, hvis kurven skal knækkes og folkesundhed understøttes.

Kan begrænse social ulighed

Hos Hjerteforeningen bemærker forebyggelseschef Morten Ørsted-Rasmussen, at især forbrugere med lang uddannelse og indkomst tager kalorieoplysningerne til sig, men kalorieindtaget hos kunder med kort uddannelse og indkomst bruger også mærkningen. Han konkluderer derfor, at kaloriemærkning kan bidrage til at reducere den sociale ulighed i overvægt.

Danskerne spiser i stigende grad ude. For mange er fastfood, cafémad og takeaway-løsninger blevet hverdagskost, og stigningen forventes at fortsætte. Men kun ganske få danske restauranter har indført kaloriemærkning på deres menutavler, selvom flere danske undersøgelser viser, at forbrugerne gerne vil have det.

– Vi arbejder hos Hjerteforeningen for at gøre det nemmere for danskerne at spise sundere. Når man spiser ude, er det svært at regne ud, hvor mange kalorier der er maden. I sidste ende kommer initiativer som dette forbrugeren til gode, fordi det bliver lettere at træffe en sundere beslutning på et oplyst grundlag. Fx ved at vælge en variant med færre kalorier eller en mindre portion. Vi bemærker, at fastfood- og cafébranchen ikke har gjort meget for at bruge kaloriemærkningen ind til videre, men håber at de vil bruge den mere fremover.

Guidelines

Hjerteforeningen har sammen med Kræftens Bekæmpelse, Diabetesforeningen og Forbrugerrådet Tænk udarbejdet guidelines for kaloriemærkning til fastfoodrestauranter, caféer, tankstationer m.v. Læs mere om kaloriemærkning på kalorierpaamenuen.dk