En julefrokost skal ikke være helsesund og snusfornuftig, men med fem råd kan du have hjertet med

af Lotte Juul Madsen
d. 27. november 2017

Mange julefrokoster starter med et stort og overdådig frokostbord med en buffet af alverdens fristelser; varm leverpostej med bacon, hønsetarteletter, saftig flæskesteg, lune frikadeller, karrysild, øl, snaps og meget mere.

 

En julefrokost skal ikke være helsesund og snusfornuftig, men med disse fem råd kan du have hjertet med:

 

1) Fra A til B
Madens placering har stor betydning for hvilke madvarer vi vælger, idet flertallet starter ved A og følger buffeten rundt. Det ved restauranten alt om. Det er derfor de billigste og mest fyldige madvalg, som er placeret først på julebuffeten; brød, pasta, pomfritter og kartofler, mens de dyre, og ofte sundere, delikate retter står til sidst eller inde bagerst på bordet. Så øs ikke op på automatpilot, men træf dine egne valg.

 

2) Det gyldne overblik
Hvis du bare helt ukritisk går til buffeten, vil du hurtigt få fyldt din tallerken med et overdådigt bjerg af mad. Du vil løbende øse op, mens du fristes af stadig flere retter på din vej rundt om buffeten. Et godt råd er at få overblik over maden på buffeten og start med det, du allerbedst kan lide. Tag lidt, men vælg det lækreste. Den bedste smagsoplevelse får du nemlig, når du er sulten, og ikke når du er propmæt.

 

3) Når madmængder manipuleres
Du tror at du selv bestemmer den mængde mad du spiser, men ubevidst styres vores indtag af størrelsen på tallerkener, fade, skeer og skåle. Tallerkenen fyldes, uanset om den er stor eller lille. Fadets størrelse sender et signal om, hvor meget mad, som er legalt og normalt at øse op. Så ubevidst tager vi mest fra de store fade med de store skeer og mindst fra de små skåle med små gafler. Så vær vågen og lad ikke servicen styre dine mængder.

 

4) Spis med en snegl
Sæt dig altid med ryggen til buffeten. Det nedsætter din opmærksomhed på maden og mindsker fristelsen samt risikoen for overspisning. Vær også opmærksom på, hvordan du spejler din spisning i dine medspisere. Det kan have uhensigtsmæssig indvirkning på dit spisetempo, madvalg samt hvor mange gange du går til buffeten, hvis du sætter dig hos hurtigspiseren. Hold dit tempo nede, spis sammen med de mest langsomme, og tøm først din tallerken, når du er klar på at blive tilbudt mere mad.

 

5) Gå efter de høje slanke
Vælg dit glas med omhu. Store brede glas til vand, høje slanke glas til øl og små glas til snaps. Vi fylder glasset uanset størrelse. Ingen vil have et halvt fyldt glas. Du kan derfor snyde din hjerne med optisk bedrag ved at vælge et glas, hvor en mindre mængde øl ser ud af meget mere. Drik altid et stort glas vand mellem hver genstand.

 

 

Fakta boks – Hjertesund julemad

  • Vælg fisk
  • Tag lidt af det bedste blandt de fede retter
  • Spis brød med fuldkorn og del brødet i 4 kvarte
  • Fyld godt op med salat og grønsager
  • Hyg med mandler og nødder
  • Drik vand
  • Gå en tur dagen derpå