Behandling med stamceller fra nyfødtes navlesnor kan øge hjertets evne til at pumpe blod hos patienter med hjertesvigt, viser nyt studie. Det skriver Dagens Medicin

Bemærk

Resultater fra et nyt forskningsstudie tyder på, at patienter med hjertesvigt kan have gavn af infusion af stamceller, der er hentet fra nyfødtes navlesnor. Studiet er offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Circulation Research, hvoraf det fremgår at stamcellebehandlingen kan øge muskelfunktionen i hjertet. Det skriver American Heart Association i en nyhed på sin hjemmeside.

Det skriver Dagens Medicin.

I studiet deltog 30 forsøgspersoner i alderen fra 18 til 75 år, der alle var optimal lægemiddelbehandling for hjertesvigt. Forsøgsdeltagerne fik intravenøs infusion med enten stamceller eller placebo. De patienter, der fik aktiv behandling med stamceller, oplevede en forbedret evne til at pumpe blod rundt i årerne samt generelt forbedret funktionsevne og livskvalitet. Stamcellebehandlingen var ikke forbundet med bivirkninger eller komplikationer.

Gunnar Gislason, der er forskningschef i Hjerteforeningen, kalder det spændende, at resultaterne tyder på, at det er muligt at bruge stamceller fra navlesnoren i stedet for stamceller fra knoglemarven til behandling af hjertesvigtpatienter.

– Det er fordelagtigt, for stamceller fra navlesnoren er lettere tilgængelige. Studiet peger også på, at behandlingen muligvis kunne have en positiv effekt på hjertets pumpefunktion og patienternes funktionsniveau, udtaler Gunnar Gislason i en kommentar til Dagens Medicin (eksternt link – kræver login)

Han forklarer, at man ikke på nuværende tidspunkt kan sige noget om, hvorvidt effekten af stamcellemetoden her er stor nok til at være klinisk betydningsfuld og direkte livsforlængende. Metoden skal afprøves i flere og større studier, før man kan sige noget sikkert om en potentiel effekt for patienterne.

LÆS MERE: Circulation Research, online: Safety and Efficacy of the Intravenous Infusion of Umbilical Cord Mesenchymal Stem Cells in Patients With Heart Failure