Sundhedsdata kan bruges til gavn for hjertepatienten. Og netop derfor er emnet en del af en større konference, hvor Hjerteforeningen deltog i går, den 9. oktober, med en af sine forskere, som netop arbejder med emnet "big data"

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

Hjerteforeningen var blevet inviteret til at deltage i en paneldebat den 9. oktober om mulighederne med “big data”, som er et begreb indenfor datalogi, der bredt dækker over indsamling, opbevaring, analyse, behandling og fortolkning af enorme mængder af data. Arrangementet hed “Open Data – Big Dreams”, blev afholdt i Odense og var en del af den såkaldte WHINN 2017-konference.

Læge og ph.d.-studerende Peter Wæde Hansen repræsenterede Hjerteforeningen.

– Jeg ser store muligheder i anvendelsen af big data, der på sigt vil kunne hjælpe lægen med at diagnosticere og individualisere behandlingen af sygdomme. Danmark har en unik mulighed for at bidrage med en sådan udvikling, da vi besidder unikke sundhedsdata, der dækker hele befolkningen, siger Peter Wæde Hansen og understreger, at disse data ifølge ham og Hjerteforeningen skal ud til så mange forskere som muligt til gavn for hjertepatienten.

Peter Wæde Hansen pointerer dog, at forskningen og udviklingsarbejdet skal foregå i et sikkert miljø med krypterede data, hvor det ikke er muligt at identificere individer.

Hjerteforeningen arbejder med anvendelsen af big data til at identificere interaktioner mellem lægemidler, som forklares i denne video.