Studie viser, at små børn uden faste rammer for sengetid, skærmtid og måltider har en større sandsynlighed for overvægt og fedme. Hjerteforeningens diætist genkender tendensen fra andre studier

Mads Louis Orry
af Mads Louis Orry
d. 9. oktober 2017

”Neeeeej, jeg vil ikke sove!”

”Ok, det er heller ikke så vigtigt, hvornår du kommer i seng”.

Dialogen er fiktiv, men kunne være en af de eksempler på, at rammer – eller mangel derpå – er vigtige for børns følelser. Men også for om deres sandsynlighed for at blive overvægtige senere i deres liv.

Sådan lyder resultatet fra et nyt studie, der er udgivet i det internationale tidsskrift ”Journal of Obesity”. Næsten 11.000 engelske børn indgik i langtidsstudiet.

– Artiklen hænger meget godt i tråd med tidligere studier, der også viser at søvn er meget vigtigt i forhold til appetitreguleringen for både børn og voksne, siger diætist fra Hjerteforeningen, Inger Larsen.

– For lidt søvn kan føre til hormonændringer og en påvirkning af stofskiftet. Ændringer som vi ikke kender helt til bunds. Men forskningen har flere gange set en sammenhæng mellem for lidt søvn og en øget appetit og lyst til mere kalorierige fødevarer og dermed en større risiko for overvægt og fedme.

Godt at investere i struktureret hverdag

Inger Larsen forklarer, at det nye studie viser, at små børn, som ikke har faste rammer omkring sengetid, skærmtid (smartphone, tablet, pc’er og tv) og måltider har flere problemer med at regulere deres følelser – og det gav en større sandsynlighed for overvægt og fedme allerede som 11-årig og i de tidlige teenageår.

– Så det kan absolut være en god investering, for barnets sundhed og udvikling både i den tidlige barndom og senere i livet at gøre en indsat for at lave en struktureret hverdag med fokus på faste sengetider, begrænsninger på skærmtid og at familien samles til måltiderne, siger Inger Larsen.

De nye resultater læner sig også godt op ad en tidligere undersøgelse fra 2010, der viste en sammenhæng mellem faste sengetider for førskolebørn og en lavere risiko for fedme senere i livet.

– Det tidligere studie viste, at risikoen for overvægt og fedme var lavest for børn, der fik tilstrækkelig søvn, havde begrænsninger på skærmtid og spiste måltider med deres familier, forklarer Inger Larsen.

– Den nye forskning kan give en bedre forståelse for, hvordan små børns rutiner omkring søvn, måltider og skærmtid er relateret til deres regulering af følelser og adfærd, og hvordan den kan påvirke den fremtidige risiko for overvægt og fedme og dermed være med til, at nedsætte risikoen for hjerte-kar sygdomme, diabetes type 2 og andre livsstilsygdomme senere i livet.