Det er vigtigt at holde kroppen sund med kost og motion. Det ved vi. Men flere studier viser også en klar sammenhæng mellem vores mentale sundhed og risikoen for at udvikle hjerte-kar-sygdom. Derfor sætter Hjerteforeningen nu fokus på mental sundhed gennem bl.a. fremme af positive sociale relationer med et nyt tiltag, der skal bringe danskerne tættere på hinanden.

Mia Løvstad
af Mia Løvstad
d. 11. oktober 2017

Et nyt dansk studie peger på, at det at gøre noget godt for andre fremmer den mentale sundhed. Hvis man mindst én gang om ugen hjælper andre, er der dobbelt så stor sandsynlighed for at have det godt mentalt, det vil sige at have en høj mental sundhed. Er man ”kun” hjælpsom én eller to gange om måneden, gør det også en forskel. Her øger man sin chance for høj mental sundhed med 40 procent i forhold til, hvis man aldrig hjælper andre.

HJERTEFORENINGEN og den sociale bevægelse FUCKING FLINK er derfor gået sammen om en indsats, der skal få danskerne til at komme tættere på hinanden og være mere hjælpsomme. Og hvorfor ikke starte med naboen?

GØR NOGET GODT FOR DIN NABO

Naboer møder vi på trappen, vi nikker til hinanden på vej til arbejde. Naboer kan høre larmen, når vi holder fest, og de ved, hvornår vi går i seng. Som naboer er vi bagtæppet for hinandens liv. Og vores forhold til hinanden betyder meget mere for, hvordan vi har det, end vi lige går og tror.

I uge 43, fra den 23.-27. oktober, inviterer Hjerteforeningen og Fucking Flink – isamarbejde med andre organisationer som fx Nabohjælp, Bolius, REMA1000 og Peter Larsen Kaffe – hele Danmark med på en ugelang fejring af det gode naboskab. Alle kan være med. Gennem små udfordringer og med appellerende gulerødder er det gjort sjovt og let for dig at være den nabo, du gerne selv vil ha’.

Vi kalder ugen Hej Nabo!

• Med vores nabo-indsats håber vi, at endnu flere danskere mærker, hvor givende det er at gøre noget godt for hinanden fx som naboer. Og så håber vi selvfølgelig også, at folk får øjnene op for, hvor vigtige sociale relationer generelt er for vores sundhed – også for hjertet, siger Hjerteforeningens projektleder for fremme af mental sundhed, Anne Sofie Bæk-Sørensen.

Følg med på Hjerteforeningens Facebookside, deltag i konkurrencerne og hold øje med postkortholderen på din lokale café i oktober.

Det er tid til at være flink ved din nabo!

Fucking Flink

ET GODT NABOSKAB ER EN HJERTESAG <3Vidste du, at den gode kontakt til andre mennesker er med til at minimere risikoen for at udvikle hjerte-kar-sygdomme?Hvorfor ikke starte med din nabo? Har du været flink ved din nabo, eller har en nabo været flink ved dig så del din historie i kommentarfeltet nedenfor #hejnabo!

Opslået af Hjerteforeningen på 9. oktober 2017