Det går godt for TrygFonden og Region Hovedstadens indsats med de såkaldte 'hjerteløbere'. Vi kan med ret stor sikkerhed sige, at hjerteløberne har været med til at redde menneskeliv allerede nu, lyder det fra forskningslektor

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

Tusindvis af danskere har siden 1. september tilmeldt sig som hjerteløber i Region Hovedstaden. Det skriver dr.dk. Nu skal et nyt forskningsprojekt være med til at kortlægge, om indsatsen kan redde flere danskere, der får hjertestop derhjemme.

Problemet er, at når hjertestoppene sker i private hjem, kommer hjertestarterne sjældent i brug, og alt for få overlever.

Det viser en nyere undersøgelse, hvor en forskningsteam med læge og ph.d.-studerende Steen Møller Hansen fra Aalborg Universitetshospital i front har undersøgt 18.688 hjertestop uden for hospital.

– Nye tal viser, at antallet af patienter, der bliver stødt af en hjertestarter i offentlige rum er steget fra 1,2 procent i 2001 til over 15 procent i 2012. I samme periode er der ikke sket en udvikling overhovedet i private hjem. Brugen af hjertestarter er fortsat meget lav, siger Steen Møller Hansen til dr.dk.

Hastighed er afgørende

Udfordringen er, at det er vanskeligt at få fat i en hjertestarter, når man befinder sig i hjemmet. Hvis en anden person er til stede, vil han eller hun ofte have travlt med at prøve at genoplive patienten.

– Hastighed er helt afgørende. Op mod halvdelen af de hjertestoppatienter, der stødes med en hjertestarter, inden ambulancen ankommer, overlever. Det skal ses i forhold til en generel overlevelse efter hjertestop på 13 procent, siger Steen Møller Hansen.

Og det er her, hjerteløberne kommer ind i billedet.

For at få hjertestarterne i brug i private hjem og i de områder af landet, hvor det kan tage lang tid, for ambulancen at nå frem, igangsatte TrygFonden i samarbejde med Region Hovedstaden den 1. september i år landets største hjerteløberordning.

Frivillige hjerteløbere kan under denne ordning tilmelde at rykke hurtigt ud med hjertelungeredning eller løbe efter en hjertestarter til hjertestoppatienter både på offentlige steder og i private hjem i nærområdet.

MELD DIG. Tilmeld dig som hjerteløber her.