Gorm Hovaldt kigger rundt på alle de glade og forventningsfulde ansigter. Mange af dem kender han. Han har set dem år efter år. Roen sænker sig under Helligaandskirkens smukke hvælvinger. Den fantastiske stemning går lige i hjertet på Gorm Hovaldt

Mads Louis Orry
af Mads Louis Orry
d. 2. oktober 2017

Det er denne helt specielle stemning, som gør, at Gorm Hovaldt gennem de sidste 40 år har været kunstnerisk leder på Hjerteforeningens julekoncerter. Hvert år arrangerer han julekoncerten, som for mange mennesker er blevet en fast tradition, som markerer julens komme.

Engagementet hos Gorm Hovaldt er ikke til at tage fejl af.

– Der går ikke en dag, fra vi har sluttet årets koncert og til næste års koncert, hvor jeg ikke tænker på julekoncerten, siger han.

40 års jubilæumskoncert

Helligaandskirken i hjertet af København danner ramme om dette års jubilæumskoncert, og programmet er spækket med dygtige kunstnere, som garanterer en smuk oplevelse og julestemning. 14 medlemmer af Copenhagen Philharmonic danner i dagens anledning Hjerteforeningens eget kammerorkester, som bliver dirigeret af Christian Kluxen. Derud over kan du opleve operasangerne Frederikke Kampmann og David Danholt, organist Ørjan Johansen og den landskendte violinist Kim Sjøgren.

Overskuddet fra koncerten går ubeskåret til hjertesagen, hjertepatienter og deres pårørende.

En juletradition siden 1977

Traditionen med julekoncerterne startede i 1977, hvor daværende formand for Hjerteforeningen, Anders Tybjærg Hansen, havde opfordret Gorm Hovaldt og hans far Knud Hovaldt til at lave en LP til fordel for Hjerteforeningen. For at promovere LP’en arrangerede de en julekoncert. Koncerten var et tilløbsstykke og en juletradition var skabt. Repertoiret er er blevet udvidet gennem årene

En familietradition

Hjerteforeningens julekoncerter er på mange måder en traditionsrig begivenhed. Med rette er Gorm Hovaldt stolt af engagementet omkring koncerten, både sin egen families – hans søn Christoffer Hovaldt er tredje genereration i familien, som er engageret i julekoncerten, men i særdeleshed også de mange kunstnere, der år efter år har bidraget til den helt særlige stemning, holdt det kunstneriske niveau meget højt og støttet hjertesagen. Også de mange frivillige kræfter, som hvert år bærer koncerten, sender Gorm Hovaldt en stor tak.

Mange har traditioner med koncerten. En af dem er 36-årige koncertgænger Marius Alexander Harttung (herunder t.v.). Han har også jubilæum, for han var kun 6 år, da han første gang var med sin bedstefar til julekoncert, og kan med sine unge alder alligevel fejre 30 års jubilæum som koncertgænger.

– Jeg tror, vi tog af sted sammen allesammen i 15-20 år, indtil min bedstefar ikke kunne mere – han er 97 år i dag. Så tog vi over og tog de mindre med. Det fungerede i et par år, og nu er det kun mig og min lille familie, der kører videre med traditionen. Julen starter først rigtigt, når vi har været til julekoncert.

Den gode oplevelse støtter hjertesagen

Til spørgsmålet om, hvorfor folk skal købe billet til jubilæumskoncerten er Gorm Hovaldt meget klar.

– De vil få en rigtig god oplevelse og vi får skrabet en masse penge sammen til det gode formål.

Når tonerne af ”Dejlig er jorden” klinger af, og langt de fleste gæster derfor ved at koncerten er slut, er Gorm, i tankerne, allerede i gang med at arrangere næste års koncert.

Koncerten foregår i Helligaandskirken på Strøget i København.

Billetter a 180 kroner kan købes fra 2. oktober via Hjerteforeningens webshop:

Bestil billetter a kr. 180 til koncerten kl. 14.00

Bestil billetter à kr. 180 til koncerten kl. 16.00