Dit hjerte styrker alt i din krop. Det lader dig grine, elske og leve livet fuldt ud

Mia Løvstad
af Mia Løvstad
d. 29. september 2017

Derfor er det vigtigt, at du passer på det – at du er god ved dig selv og dit hjerte. Er du ikke det, udsætter du dig selv for risiko for hjerte-kar-sygdom, herunder hjertesvigt.

Hjerte-kar-sygdom er den sygdom, der rammer flest mennesker. I Danmark dør 1 ud af 4 af hjerte-kar-sygdom, og hvert år dør 17,5 millioner mennesker af sygdommen på verdensplan.

I 2030 forventer man, at tallet stiger til 23 millioner.

Den gode nyhed er, at det er muligt at forebygge og forhindre rigtig mange tilfælde af hjerte-kar-sygdom, blot ved at foretage simple ændringer i hverdagen. Det kan være justeringer i kosten og indtaget af drikkevarer, mere bevægelse i dagligdagen, eller at få taget det første skridt til at komme i gang med et rygestop.

– På denne World Heart Day håber vi, at danskerne vil stoppe op et øjeblik og tænke over, hvordan man ved bare små justeringer i hverdagen, kan leve mere hjertesundt, siger Hjerteforeningens administrerende direktør Kim Høgh – Det kunne fx være at cykle til arbejde, tage trappen i stedet for elevatoren, spise mere frugt og grønt eller udskifte indtaget af sodavand med vand – alting tæller!

I dagens anledning opfordrer Hjerteforeningen desuden alle til at dele deres tips og inspiration til, hvordan man kan leve mere hjertesundt.

Pas godt på hjertet – bevæg det, elsk det og del det.

Glædelig World Heart Day!