Dit hjerte styrker alt i din krop. Det lader dig grine, elske og leve livet fuldt ud

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

Derfor er det vigtigt, at du passer på det – at du er god ved dig selv og dit hjerte. Er du ikke det, udsætter du dig selv for risiko for hjerte-kar-sygdom, herunder hjertesvigt.

Hjerte-kar-sygdom er den sygdom, der rammer flest mennesker. I Danmark dør 1 ud af 4 af hjerte-kar-sygdom, og hvert år dør 17,5 millioner mennesker af sygdommen på verdensplan.

I 2030 forventer man, at tallet stiger til 23 millioner.

Den gode nyhed er, at det er muligt at forebygge og forhindre rigtig mange tilfælde af hjerte-kar-sygdom, blot ved at foretage simple ændringer i hverdagen. Det kan være justeringer i kosten og indtaget af drikkevarer, mere bevægelse i dagligdagen, eller at få taget det første skridt til at komme i gang med et rygestop.

– På denne World Heart Day håber vi, at danskerne vil stoppe op et øjeblik og tænke over, hvordan man ved bare små justeringer i hverdagen, kan leve mere hjertesundt, siger Hjerteforeningens administrerende direktør Kim Høgh – Det kunne fx være at cykle til arbejde, tage trappen i stedet for elevatoren, spise mere frugt og grønt eller udskifte indtaget af sodavand med vand – alting tæller!

I dagens anledning opfordrer Hjerteforeningen desuden alle til at dele deres tips og inspiration til, hvordan man kan leve mere hjertesundt.

Pas godt på hjertet – bevæg det, elsk det og del det.

Glædelig World Heart Day!