Uventet mange unge har tilmeldt sig instruktørkurset i genoplivning ”Giv Liv”, hvor Hjerteforeningen skal uddanne 350 instruktører i førstehjælp - instruktører som i løbet af de næste tre år skal undervise 30.000 danskere i genoplivning

Mia Løvstad
af Mia Løvstad
d. 11. september 2017

Uventet mange unge har tilmeldt sig Hjerteforeningens instruktørkursus i genoplivning ”Giv Liv”, hvor Hjerteforeningen skal uddanne 350 instruktører i førstehjælp – instruktører som skal være med til at undervise 30.000 danskere i genoplivning.

Sammen med Dansk Råd for Genoplivning har Hjerteforeningen udviklet et helt nyt 30 minutters introkursus i basal genoplivning. Projektet, ved navn Giv Liv, blev skudt i gang i weekenden, hvor der søndag eftermiddag stod 20 unge førstehjælpsinstruktører klar til at uddanne danskerne i genoplivning på 30 minutter.

– Med Giv Liv-projektet går Hjerteforeningen ud og lancerer et helt nyt koncept for genoplivning – siger projektleder, Rikke Primdahl – et koncept, som ikke ligner noget andet, vi tidligere har set.

Modige danskere griber ind

Hvert år bliver ca. 4000 danskere ramt af hjertestop. Får du hjertestop, er din chance for at overleve afhængig af, om et menneske omkring dig griber ind, ringer 1-1-2 og yder genoplivning. Hvis der ikke er nogen vidner, der træder til, før ambulancen når frem, overlever 1 ud af 31. Hvis et vidne træder til og yder genoplivning, overlever 1 ud af 8.

– De 30 minutters varighed gør kurset let tilgængeligt, og vi håber, at det vil appellere til en stor del af den danske befolkning. Hvis flere danskere føler sig klædt på og tør træde til ved hjertestop, vil det forhåbentligt kunne ses direkte i statistikken for hjerteredninger i Danmark, siger Rikke Primdahl.

Heldigvis finder flere og flere danskere modet og viljen til at gribe ind og redde liv. Statistisk set bliver der i dag grebet ind og ydet genoplivning i 66 % af alle tilfælde, inden ambulancen ankommer. Denne positive udvikling ønsker Hjerteforeningen at sætte yderligere skub i med de nye gratis introkurser i genoplivning, som er støttet af Østifterne.

Hjerteforeningens administrerende direktør, Kim Høgh, er begejstret over, at kampagnen især har fået de yngre til at melde sig.

– Det er skønt at se, at unge vil være med til at tage ansvar for en sag, der er helt central, hvis vi i fællesskab skal sikre, at flere og flere overlever et hjertestop, siger Hjerteforeningens administrerende direktør, Kim Høgh. – Weekendens kursus er det første spadestik mod at uddanne 350 instruktører. Og med de allerede mange tilmeldinger, ser det ser ud til, at vi når vores mål.

Hjerteforeningen har stadigvæk brug for frivillige instruktører enkelte steder i landet.
Tilmelding til frivillig instruktør i genoplivning foregår via Hjerteforeningens hjemmeside