Hjerte-kar-sygdom rammer geografisk og socialt skævt – det gælder også i rehabilitering. Læs det nye Hjerteliv

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

Ulighed i hjerte-kar-sygdom fortsætter i efterbehandlingen, når rehabilitering skal hjælpe patienten tilbage til en tilværelse med øget livskvalitet og lav risiko for genindlæggelser og ny sygdom. Desværre synes systemet at være tilpasset patientgrupper med overskud og godt netværk. Ny forskning skal sætte fokus på, hvordan lighed i sundhed også kan gælde rehabilitering.

Læs også om dagligdagen på Rigshospitalets afdeling 4144. Den 1. oktober er det et år siden, at børnehjertekirurgien på Skejby Sygehus i Aarhus og Rigshospitalet blev lagt sammen til én enhed. Hjerteliv har tilbragt to dage sammen med patientkoordinatorerne, som hjælper forældre til hjertesyge børn fra hele landet med overnatning, parkering og tryghed i en hård tid.

Og mød Oscar Tøttrup Pedersen, der som 22-årig er frivillig i Hjerteforeningen København V og har store ambitioner for foreningens fremtidige indsats. Han foreslår utraditionelle arrangementer i arbejdet for flere og yngre kræfter i Hjerteforeningen.

Gør efterårets middagsretter lidt grønnere med råvarer som æbler, græskar, kål og rodfrugter – 5 hjertevenlige opskrifter.

Læs Hjerteliv nr. 3