Hjerte-kar-sygdom rammer geografisk og socialt skævt – det gælder også i rehabilitering. Læs det nye Hjerteliv

Birgitte Rex Jensen
af Birgitte Rex Jensen
d. 6. september 2017

Ulighed i hjerte-kar-sygdom fortsætter i efterbehandlingen, når rehabilitering skal hjælpe patienten tilbage til en tilværelse med øget livskvalitet og lav risiko for genindlæggelser og ny sygdom. Desværre synes systemet at være tilpasset patientgrupper med overskud og godt netværk. Ny forskning skal sætte fokus på, hvordan lighed i sundhed også kan gælde rehabilitering.

Læs også om dagligdagen på Rigshospitalets afdeling 4144. Den 1. oktober er det et år siden, at børnehjertekirurgien på Skejby Sygehus i Aarhus og Rigshospitalet blev lagt sammen til én enhed. Hjerteliv har tilbragt to dage sammen med patientkoordinatorerne, som hjælper forældre til hjertesyge børn fra hele landet med overnatning, parkering og tryghed i en hård tid.

Og mød Oscar Tøttrup Pedersen, der som 22-årig er frivillig i Hjerteforeningen København V og har store ambitioner for foreningens fremtidige indsats. Han foreslår utraditionelle arrangementer i arbejdet for flere og yngre kræfter i Hjerteforeningen.

Gør efterårets middagsretter lidt grønnere med råvarer som æbler, græskar, kål og rodfrugter – 5 hjertevenlige opskrifter.

Læs Hjerteliv nr. 3