Børnehjertefondens unge cykelhold ”Styrkeprøven” afsluttede i weekenden sæsonen ved at stille til start i cykelløbet Tour de Vest i Glostrup. Under løbet fik de selskab af Hjerteforeningens voksne cykelhold Hjerterytterne – der var mødt op for at ledsage de unge ”hjerte”-ryttere under løbet

af Nicolai Michelsen
d. 6. september 2017

Der var lagt op til kulminationen på flere måneders hård træning, da Styrkeprøvens Cykelteam mødtes i weekenden. Cykelholdet består af unge over 14 år med medfødte hjertefejl og træner sammen fem gange årligt for at træne op til deltagelse i to årlige cykelløb.

Det er Børnehjertefonden, der er initiativtager til Styrkeprøvens cykelteam og med projektet skal de unge ryttere bl.a. bevise for sig selv, for hinanden og for alle andre, at man sagtens kan deltage i et af Danmarks største motionscykelløb – selvom man er født med en alvorlig hjertefejl.

15 årige Nicolai Sauer Mark fra Hellerup kører for andet år i træk i Styrkeprøvens cykelhold og har sin unge alder til trods allerede været igennem mange store operationer. Nicolai er dog en fighter og lader sig ikke slå ud:

– Man kan hvad man vil, og selvom vi alle sammen på cykelholdet er begrænsede af vores hjertefejl, så skal man ikke give op. Vi kan meget mere end vi tror, og det gælder bare om at yde sit bedste, og så er sluttiden og gennemsnitshastigheden ikke så afgørende. Her er vi alle vindere, når vi kommer i mål, siger Nicolai Sauer Mark.

De voksne Hjerteryttere trådte til

Af sikkerhedsmæssige grunde er det et krav, at alle Styrkeprøvens ryttere ledsages af en hjælper under alle løb. Så er det godt at der også er opstået et stærkt fællesskab på tværs af Hjerteforeningens cykelprojekter. Hjerterytterne er nemlig Hjerteforeningens voksenhold – fyldt med motionscyklister, der hvert år kører de danske landeveje tynde for at samle penge ind til hjertesagen.

Og selvfølgelig stod de klar til at træde til, da de unge ”hjerte-ryttere” havde brug for assistance.

– Det var en virkelig stor oplevelse at få lov følges med Styrkeprøvens ryttere. Jeg har ikke selv haft hjertesygdomme tæt inde på livet, men under løbet fik jeg mulighed for at høre deres personlige fortælling. Det var virkelig givende og rørende – også at opleve den livsvilje de unge mennesker er i besiddelse af, fortæller Hjerterytter Søren Oxbøll efter løbet.

– Der er jo tale om unge mennesker, der lever på trods – på trods af at have indledt livet med at være døden nær. Men det var ikke til at mærke, for deres kampgejst overstrålede alt andet. Det betød også at jeg faktisk havde gåsehud da jeg krydsede målstregen sammen med de unge ”Hjerteryttere”. Og i Hjerterytterne er vi helt enige om, at det her ikke var sidste gang vi stiller op Styrkeprøvens cykelhold, afslutter Søren Oxbøll.