Berlingske skriver i dag, at flere ambulancer skal sikre hurtigere hjælp til syge københavnere. Budgetforliget i Region Hovedstaden giver således 30 millioner kroner til blandt andet 4 nye ambulanceberedskaber og akutlægebil på Bornholm. Fantastisk, lyder det fra Hjerteforeningen, som har presset på for netop flere penge til området

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

Slut med syge, der venter længere og længere på, at ambulancen kommer. Region Hovedstaden borgere skal vide, at hjælpen kommer hurtigt, når de ringer 112.

Sådan lyder budskabet fra politikerne i Region Hovedstaden, som netop har bevilget 30 millioner kroner til at udvide antallet af ambulanceberedskaber. Det skriver Berlingske i dag.

Reaktionen kommer blandt efter, at Hjerteforeningen har kritiseret politikerne for ikke at afsætte nok midler til hurtigere ambulancekørsler (eksternt link).

– Vi har set, at det gik den forkerte vej med responstiderne, og derfor er vi nødt til at prioritere ambulanceområdet, så alle i regionen kan få hjælp inden for rimelig tid – uanset hvor de bor. Når man venter på ambulancen, skal den komme hurtigere, siger gruppeformand og medlem af forretningsudvalget Leila Lindén fra Socialdemokratiet.

Hjerteforeningen spillede hovedrolle

Ifølge avisen kommer de nye penge og det øgede beredskab, efter blandt andet Hjerteforeningen har udtrykt kritik af og har været bekymret over ikke mindste de stigende responstider på kørsler med udrykning – de såkaldte A-kørsler. Responstiden er her steget de senere år med et par minutter – fra knap 11 minutter til lidt under 13 minutter for 90% af kørslerne ved livs- eller førlighedstruende tilstande, hvilke kan få store følger.

Hjerteforeningens forskningschef, Gunnar Gislason, er selvsagt begejstret for de flere midler til det trængte område.

– Fantastisk og rigtig godt. Det var bekym­rende, at kørselstiderne for A-kørsel steg, siger Gunnar Gislason.