Frederik indsamler penge til hjertesagen ved at køre motorcross for foreningen Race4Hearts, der støtter børn med hjerteproblemer gennem samarbejde med Børnehjertefonden

Mads Louis Orry
af Mads Louis Orry
d. 8. september 2017

Bikopsid aortaklap er en forsnævring i hjertet, som i dag 8-årige Frederik Rahn Stampe fra Brabrand ved Aarhus er født med.

– Når børn får den diagnose, er det noget, man monitorerer, forklarer hans far, Martin, der sammen med Frederiks lillebror, mor og Frederik selv udgør Race4Hearts

– Han skal nok have en kunstig hjerteklap, når han bliver voksen.

Foreningen henvender sig primært til folk, der følger med i motorsport, men ønsker bredt set at skabe opmærksomhed omkring hjertesagen, og at livet kan leves stærkt, normalt og lykkeligt, selvom du har en medfødt hjertelidelse.

Hård sport ingen hindring for Frederik

Når Frederik gasser op for sin KTM motorcrosser på 65 kubik og terrængående dæk, så er der da heller ikke nogen, som er i tvivl om, at den 8-årige dreng er i sit es.

– De færreste ved, at motorcross faktisk er en super hård sport, hvor pulsen er helt oppe, mens du kører. Man kører med meget høj fart på en tung maskine på en meget ujævn bane, så man bruger hele kroppen til at styre med. Almindelige mennesker, om ikke har kørt motocross før, ville være mørbankede i flere dage efter, hvis de skulle gøre det samme som Frederik, siger Martin.

Uvirkelig rejse fra operation til cross-bane

Men selvom glæde er stor i dag kunne ikke engang familien omkring Frederik forestille sig, at han ville være blandt de bedste i sin sport, da Frederik gennemgik en række undersøgelser for at afklare omfanget af sin hjertefejl i 2009.

– Vi bliver jo superstolte og taknemmelige over, at han formår at lave den slags ting, når man tænker på, hvad vi var nervøse for. Den gang var alt jo i spil. Man var underlagt sin fri fantasi –dengang kunne jeg slet ikke forestille mig, at vi kunne stå i en situation, hvor han er så glad og stærk, siger Martin.

Verdensmand på storskærm

Selvom konkurrenterne i Frederiks motorcross-klasse ofte er op til 3 år ældre end ham, vandt han i februar 2017 Supercross Herning for 50 kubik-klassen. Frederik er nu i 65 kubik-klassen.

– Det var han med i interviews og på storskærm over for 12.000 tilskuere. Det var stort for ham. Det er der ikke mange på 8 år, som har prøvet. Og det vilde er jo, at Frederik tænker ikke over sin hjertefejl. Vi tænker heller ikke over det som forældre. Men vi ved, hvad vi skal kigge efter, hvis noget skulle gå galt.

Familien kæmper nu sammen for at rejse penge til hjertesagen, bl.a. ved at sælge et rødt armbånd, du kan købe på race4hearts.com og familiens Facebook-side.

– Vi håber at kunne nå så mange som muligt og vise, at det er muligt at leve et normalt liv med hjerte-kar-sygdom. Vi er i stand til at hjælpe hinanden med det, vi nu har at gøre med. Og så håber vi selvfølgelig på, at der kommer nogle konkrete resultater ud af det også, så vi kan hjælpe andre familier der står i samme situation.

Motocross er på mange måder en krævende sport, og hvis du vil hjælpe Race4Hearts søger familien sponsorer, der kan støtte dem med vores projekt og sport.

Læs mere på race4hearts.com