Der er stort fokus på, at vi skal spise mindre kød til gavn for klima og miljø. Men hvad sker der med kroppen, når vi byder den flere bønner og færre bøffer? Her er gode råd til dig, der gerne vil leve mere bæredygtigt

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

Et af disse års helt store samfundsemner er klima, og hvad vi kan gøre for at passe på klodens ressourcer, og her spiller vores indtag af kød en stor rolle. Især det røde af slagsen, som er betegnelsen for kød fra firbenede dyr, er en synder på miljøfronten, hvor kød og andre animalske produkter som mælk, smør og ost, har en højere udledning af drivhusgas og et større vandforbrug end plantebaseret kost.

Men hvad betyder det for kroppen at erstatte kotelet og kamsteg med linser og løgsuppe? Hvis du gerne vil leve mere bæredygtigt, spiller det heldigvis fint sammen med at være hjertesund.

– Nyere studier har vist, at et højt indtag af rødt kød og forarbejdet kød medvirker til en øget risiko for hjerte-kar-sygdom, diabetes og en række kræftformer. Vi opfordrer derfor til at skære ned på det røde kød og op for indtaget af planter, siger ernæringsfaglig konsulent i Hjerteforeningen, Natasha Selberg. Hun henviser til de officielle kostråd, som anbefaler, at vi spiser under 500 gram rødt eller forarbejdet kød om ugen. Det svarer til 2-3 middage plus lidt kødpålæg.

Erstat med det sunde fedt

Men ifølge “Danskernes kostvaner 2011-2013” fra DTU Fødevareinstituttet spiser mange danskere en del mere end det anbefalede. Især mænd er glade for deres bøf. Det er nemlig færre mænd end kvinder, der i dag holder sig til det anbefalede maximale indtag af rødt kød.

– Det giver rigtig god mening sundhedsmæssigt at spise mindre kød. Fx indeholder rødt kød, altså okse-, kalve-, svine- og lammekød, meget mættet fedt, som har en negativ indflydelse på kolesteroltallet. Det kan med fordel erstattes af det sunde umættede fedt fra fx avokado, nødder og olivenolie, siger Natasha Selberg og understreger, at der kan være forskellige måder at skære ned i sit kødindtag på:

– Om du spiser det i mindre mængder, har kødfrie dage eller satser på at leve vegetarisk er underordnet.

Bønner, fisk og mere grønt

Skruer du ned for mængden af kød i dine måltider, skal det selvfølgelig erstattes af andet, som mætter tilsvarende og er en god kilde til protein, fx bønner, linser og nødder. Nogle studier viser, at 130 gram bælgfrugter om dagen kan reducere LDL kolesterol, og at et højt indtag er associeret til en lavere risiko for hjerte-kar-sygdomme og til reduceret blodtryk, kolesterolniveau og vægt. Også fisk er en god erstatning for kød, da indholdet af omega-3 fedtsyrer i fisk har en lang række gavnlige effekter på hjerte og kredsløb.

Samtidig er mindre kød en god mulighed for at skrue op for mængden af grønsager, så du når op på de 600 gram frugt og grønt om dagen, som det anbefales i de officielle kostråd.

– Og så er et godt råd kun at spise det, vi behøver! Vi spiser mere, end vi har brug for, og det sætter sig både på sidebenene og belaster kloden, siger Natasha Selberg.