Politiken bringer i dag en artikel om hacking af pacemakere. Hos Hjerteforeningen har forskningschef tidligere manet til ro omkring risikoen og gør det igen: Det en teoretisk risiko og ikke en praktisk og reel risiko.

Mads Louis Orry
af Mads Louis Orry
d. 7. september 2017

I Politiken fremgår følgende i dag:

”Hackere kan få adgang til en indopereret pacemaker og slå patienten ihjel. Flere tusinde danske patienter har det berørte udstyr. Det må være det værste mareridt for en hjertesyg borger med en pacemaker i brystet: En ondsindet hacker skaffer sig en trådløs adgang til udstyret og dræner det for batteri eller tvinger pacemakeren til at sende elektriske impulser mod hjertet i en alt for høj eller lav hastighed. Det vil i værste fald koste patienten livet.”

Politiken beskriver også, at patienter med pacemakere nu får tilbudt en opdatering til sin digitale følgesvend.

I artiklen citeres Hjerteforeningens forskningschef Gunnar Gislason for at mane til ro og understrege, at ”der i dag er mange hjertepatienter, der har stor glæde af deres pacemakere”, som Politiken beskriver det. Gunnar Gislason formidler, at patienterne ikke skal ”gå rundt og være bekymrede over, at hackere med onde intentioner skaffer sig adgang til deres udstyr og i værste fald slår dem ihjel”.

– Budskabet et helt centralt og vigtigt for at sætte tingene i det rette størrelsesforhold, siger Gunnar Gislason.

– Det er klart, at det kan ske, og derfor er det jo netop også fint, at der kommer en opdatering, der lukker sikkerhedshullet. Men som jeg ser det, er det en teoretisk risiko og ikke en praktisk og reel risiko. Så af den grund er der ingen grund til, at danske patienter med pacemakere nu straks kontakter deres læge. Jeg vil opfordre patienterne til at vente stille og roligt, til de bliver indkaldt til næste kontrol. Der er ingen grund til panik.

Risiko for omprogrammering af pacemakere er meget lille