”Centret understøtter familier i den sværeste tid. Hjerteforeningen vil derfor gerne bede om en orientering om baggrunden for forslaget”, hedder det i et brev fra Hjerteforeningen til Rigshospitalets direktør

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

I næste måned bliver det afgjort, om Klinik for Psykologi, Pædagogik og Socialrådgivning på Rigshospitalet skal lukke i forbindelse med et krav om besparelser. Udsigten til lukning vækker stort bekymring, og Hjerteforeningen har sendt et brev til Rigshospitalets ledelse samt til alle medlemmer af hovedstadens regionsråd, som skal træffe beslutningen.

I brevet, der er underskrevet af Hjerteforeningens administrerende direktør, Kim Høgh, hedder det bl.a.:

”Vi ved, at mange hjertebørnsfamilier benytter centeret til at få hjælp til at håndtere psykiske reaktioner og få vejledning om sociale forhold i forbindelse med sygdommen og indlæggelser. Centerets bidrag har stor betydning, og derfor skaber en eventuel lukning umiddelbart usikkerhed, frygt og frustration”.

Hjerteforeningen spørger i brevet til baggrunden for besparelsesforslaget og ønsker svar på, hvordan Rigshospitalet og Region Hovedstaden i fremtiden vil løfte opgaven med at støtte familier, behandle psykiske reaktioner og vejlede om sociale forhold, hvis Klinikken for Psykologi, Pædagogik og Socialrådgivning lukkes.