Vil du sikre dig selv eller dit barn eller barnebarn en god madpakke, så tag udgangspunkt i et godt stykke rugbrød. Det er sundt og nærenede og giver energi til en lang dag

Louise Sjöström
af Louise Sjöström
d. 8. august 2017

Skolestart betyder også en tur i supermarkedet efter ting til madpakken, som er en tilbagevendende opgave at gøre både nærende og spændende fem dage om ugen. For med lange skoledage og dermed mange timers forventet koncentration, skal der næring til hjernen, hvad enten den sidder på en syv-, 12- eller 16-årig.

Rugbrødsmaden er det sikre kort at sende med i skole. Det siger ernæringsfaglig konsulent i Hjerteforeningen Natasha Selberg:

– Rugbrød er sundt, fordi det er fyldt med kerner og fibre, der holder dig mæt i lang tid og er spækket med vitaminer og mineraler, som vi har brug for hver dag. Det smager også godt, og så er det samtidig super nemt at tage med i madpakken og kan varieres i det uendelige med forskelligt fyld.

Et godt råd er ifølge Natasha Selberg at vælge rugbrød med fuldkornlogoet, så dit skolebarn er sikret masser af fibre.  Det behøver ikke at være det almindelige skiverugbrød – det kan også være fx rugbrødsboller eller rugklapper.

– En god idé er at pakke madpakken med rugbrød ordentlig ind og have fx pynt som agurk ved siden af, så den kan holde sig frisk i skoletasken, siger Natasha Selberg.

Fordi madpakken kan være lidt af en udfordring at blive inspireret til, sætter Hjerteforeningens projekt Børnebørnenes madværksted fokus på netop madpakken i en af kursusgangene. Her lærer børn i skolealderen om madpakker før og nu og om hvorfor rugbrød og rug er et perfekt udgangspunkt for et måltid i løbet af skoledagen.

Hvor meget ved du egentlig om rugbrød og fuldkorn? Test din viden her.