Forsker Jette Heberg fremlagde i går de første foreløbige resultater af sin forskning på den største europæiske hjertekongres i Barcelona afholdt af ESC. Den danske befolkning danner grundlag for forskningen, som skal bidrage med viden til optimering af den danske forebyggelsesindsats på hjerte-kar-området.

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

Ph.d.-studerende Jette Heberg leder det danske forskningsprojekt ”The Danish Heart Score Study”, der skal bidrage med viden, som kan optimere den danske forebyggelsesindsats på hjerte-kar-området.

Resultaterne fra forskningen, som Jette Heberg fremlagde i går på den årlige kongres for European Society of Cardiology (ESC) viser, at der er kommunale forskelle i den 5-årige risiko for at udvikle iskæmisk hjertesygdom (herunder blodtryk i hjertet) i Danmark fra 2010-2015. Der er også store kønsforskelle i Danmark, hvor mænd har højere risiko for iskæmisk hjertesygdom end kvinder.

– Det kan siges, at projektets foreløbige resultater underbygger nødvendigheden af at optimere og målrette forebyggelsesindsatserne, så vi kan udvaske den her ulighed på tværs af landets kommuner. På verdensplan anses Danmark, som et lav-risiko-land med lige adgang til sundhedsvæsenet. Det ser desværre ud til, at det ikke er nogen garanti for at undgå ulighed i sundhed og hjerte-kar-sygdom, siger Jette Heberg.

I det igangværende forskningsprojekt undersøges også, om der er ulighed i forebyggende behandling med blodtrykssænkende- og kolesterolsænkende medicin, men det er endnu for tidligt at løfte sløret for de resultater.

Det overordnede formål med ph.d.-projektet er at identificere områder og personer i Danmark med høj risiko for hjerte-kar-sygdom, og projektet skal da også ende ud i risikoberegner til danskerne.

VIDEO: Se og hør Jette Heberg fortælle om sin forskning.

Projektet forventes afsluttet senest i 2019.