Dræb ikke dit barns motivation for idræt og motion – målet er livslang bevægelse. Det siger chefkonsulent fra Hjerteforeningen og pointerer, at idræt gennem hele livet nemlig kan forebygge hjerte-kar-sygdomme

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

– Det er rigtig vigtigt at motionere hele livet. Det medvirker til et sundt liv og reducere risikoen for hjerte-kar-sygdom. For at beholde lysten fra vugge til krukke skal der mange gode oplevelser med motion og bevægelse til. Den motion, der er allersundest, er den, du laver hele livet. Det vigtige er ikke, hvor meget man træner som barn og ung, men om man får lyst, evner og relationer til at være aktive hele livet.

Det er beskeden fra chefkonsulent hos Hjerteforeningens Forebyggelsesafdeling, Simon Rask.

Han gode 3 gode råd for at imødekomme og stimulere dit barns lyst til at være aktiv.

Råd nummer 1: Dit barn vælger aktiviteten

Det er vigtigt, at det er den aktive – i dette tilfælde barnet – som vælge aktiviteten. Henvisninger som: ”Det vil være godt for dig at gå til fodbold, for så ser du mindre skærm” holder bare ikke i længden.

Det er fint at puffe kærligt til sit barn, men hvis aktiviteten ikke fænger, må man prøve noget andet. En måde at få aktiveret børn på kan også være aktiv transport, ved at cykle eller gå, når lille Viktor og Emma skal til violinspil.

Råd nummer 2: Fokuser på indsatsen, de gode oplevelser og fremdriften

Nogle børn drømmer om at blive professionelle sportsfolk og leve af deres sport. Det er dog svært at gennemskue, at det kræver timers træning hver dag i mange år, før det lykkes. Det lykkes også kun for en meget lille del af børnene.

– Derfor er det vigtigt, at træning og kamp fokuserer på meget mere end resultatet, siger Simon Rask.

– Hvis målet er et liv med motion og bevægelse skal der være fokus på de gode oplevelser og følelsen af at blive bedre og mestre sin krop og aktivitet. Det kræver, at forældre og trænere løbende fokusere på meget andet end resultatet.

Konkurrence kan ifølge Simon Rask være en fantastisk motivation for at være aktiv og træne meget.

– Men, som det også er for alle de voksne, der stiller op til fx et maraton, så tror de ikke, de skal ud for at vinde det samlede løb. De skal i stedet kæmpe med sig selv og måske med et par gode venner. Sådan er det også for børn og unge. Den fælles oplevelse med vennerne og at konstatere, at man har udviklet sig er langtidsholdbare fokusområder som fastholder motivationen, siger Simon Rask.

Råd nummer 3: Følelsen af at høre til er vigtig for alle børn – også når de dyrker idræt

Vi ved det godt alle sammen. At føle sig som en del af noget større er en vigtig motivationsfaktor for mange ting. Det er det også for børns motivation til idræt og motion.

– Støt derfor ikke kun dit eget barns idrætsudvikling, men hjælp med helheden, holdet og sammenholdet, siger Simon Rask.

Man kan nemt komme til at fokusere meget på resultatet af den enkelte kamp eller turnering, men det er endnu vigtigere at alle børnene skal have lyst til at være med næste gang.

– Det er vigtigt også at tænke langsigtet ved konkurrencer og sørge for, at alle børn får en god oplevelse, og at der bliver holdt fast i fællesskabet. Som forældre og træner kan man gøre noget for, at børnene får venskaber, der rækker ud over aktiviteten. Ikke bare kan det betyde, at børnene holder ved længere tid. Mængden af sociale relationer har også betydning for livskvalitet og hjerte-kar-sundhed for voksne – og mon ikke det også gælder for børn.