En ny europæisk undersøgelse viser, at danskerne er bedst, når det kommer til at cykle på arbejde eller løbe en tur. Det vigtigste er ikke den motion, vi ikke får, og som giver dårlig samvittighed. Der skal i stedet fokuseres på det, som gøres, lyder det fra Hjerteforeningen, der glæder sig over nyheden

Mads Louis Orry
af Mads Louis Orry
d. 3. juli 2017

Hopper du i cykeltights efter arbejde for at tilbagelægge kilometer efter kilometer på din landevejsracer, giver du den gas med løbeskoene i skoven, eller hygger du med veninderne til Zumbaholdet hver tirsdag?

Ja, så er du en af dem, der er med til at give Danmark en flot førsteplads i statistikken, når det kommer til motion i EU. Der ligger vi nemlig helt i top. Dermed er vi europamestre i motion.

Mange kommer op på over 1 times motion

Ifølge en ny undersøgelse fra EU’s statistiske kontor, Eurostat, så bruger 31 procent af den danske befolkning over 15 år mindst fem timer om ugen på fysisk aktivitet i deres fritid. Det skriver KL’s nyhedsbrev, Momentum, ifølge Politiken. Gennemsnittet for de 26 EU-lande fra undersøgelsen er 17 procent. Også hvis man ser på andelen af EU-borgere, der er fysisk aktive i 2,5 timer per uge ligger Danmark højt med 53,4 procent, kun overgået af Finland med 54,1 procent.

– Det er rigtig dejligt, at så mange danskere er fysisk aktive. Særligt at der er så mange der faktisk kommer op på en times motion, siger Simon Rask, chefkonsulent i Hjerteforeningens Forebyggelsesafdeling.

– Vi ved at motion forebygger hjerte-kar-sygdom og at mere motion er bedre. Derfor er det dejligt at se at næsten en ud af tre danskere faktisk er aktive 5 timer om ugen og at over halvdelen af voksne danskere er fysisk aktive mere end 2½ time om ugen

Motion forebygger hjerte-kar-sygdom

Når du er fysisk aktiv er du med til at forebygge hjerte-kar-sygdom. Samtidig reducere du risikoen for overvægt, diabetes og forhøjet blodtryk, som igen er med til at reducere risikoen for at blive syg.

– Vi skal fortsætte med at skabe gode rammer, så det er nemt at være aktiv i hverdagen. Her er gode cykelstier og en byudvikling, hvor der er mange steder inden for cykel- og gå-afstand, så skole, arbejde, indkøb og fritidsliv kan nås på den 2 hjulede eller til fods, siger Simon Rask.

Vi skal have endnu flere med

Der er stadig en stor gruppe af danskere som ikke får motioneret i nærheden af den minimumsanbefaling, som Sundhedsstyrelsen har opsat.

Simon Rask siger:

– Det vigtigste er ikke den motion, vi ikke får, og som giver dårlig samvittighed. Der skal i stedet fokuseres på det, som gøres. Selv hvis det er bare er, at få skoene på og gå i 5 min. Ofte sker det, at når først skoene er på, er det ikke så svært at gøre det i 10 min.