Sommeren er over os, og de fleste har allerede tændt op i grillen. Vi spiser i haven og sidder længe over maden, mens vi nyder de lune sommeraftener. Vi spiser måske lige den ekstra pølse, det sidste flute eller tømmer skålen med kartoffelsalat, mens vi drikker det sidste af vores kolde øl. Så længe der er mad, hygge og selskab – så spiser vi.

Mia Løvstad
af Mia Løvstad
d. 12. juli 2017

Hjerteforeningens diætister har derfor kigget på, hvordan du kan skrue lidt på grillmiddagen, for at holde på de sunde vaner hen over sommeren – små justeringer og tips, som gør, at du hverken behøver at gå ned på hygge eller velsmag.

Grilltips fra Hjerteforeningens diætister

Vi ved alle sammen, at fisk 1-2 gange om ugen er med til at booste din sundhed. Nyd derfor fisk og rejer på grillen. Det vil gøre middagen let, smagfuld og sund. Især de fede fisk som fx laks er godt for hjertet på grund af det høje indhold af de sunde omega-3 fedtstoffer. Lad gerne fisk erstatte andet kød og pølser.

Grill kun den mængde mad, I vil spise og frys hellere ned fremfor at stege ekstra pølser. Skal det være kød, så vælg nogle lækre fedtfattige kødudskæringer eller pølser af god kvalitet. Godt kød behøver ikke marinade. Det skal bare krydres godt. Brug eventuelt nogle friske krydderurter.

Spis efter Y-tallerkenen, og lad fisk / fjerkræ / kød / pølser svare til pladsen i Y’ets top. Lad grøntsagerne få pladsen ved Y-ets ben og beregn samme mængde kartofler, pasta og brød, som modsvarer mængden af grønt.

Kom grønt på grillen, grønt på spyd, grønt i folie og fyld ekstra grøntsager i kartoffelsalaten. Sæt også et fad snack-grønt på bordet til at nippe af, mens maden syder på grillen.

Byt hvide flute og hvidløgsbrød ud med lækkert sprødt fuldkornsbrød. Gnid et frisk fed hvidløg hen over brødet, lidt frisk rosmarin og eventuelt med en lille smule olivenolie. Køb også hotdogbrød og burgerboller med fuldkorn eller bag fuldkornsbrødet selv.

Spis på en lille tallerken, og spis blot én portion. Spis i roligt tempo, slap af med din familie og nyd maden. Det er ikke mængden, men smagen der giver madglæden.

Nyd alkohol i weekend, men ikke til hverdag. Vin øl og spiritus indeholder en del kalorier, og ofte uden at du bliver tilsvarende mæt. Et koldt glas hvidvin på terrassen er ok nogle dage, men sluk tørsten i vand til hverdag.

Om sommeren spiser vi ofte sammen med andre og sidder længere ved bordet. Det gør, at man ofte spiser mere. Fremfor at spise flere kalorier, så rejs dig fra bordet. Du kan holde fast i hyggen, men forbrænde kalorier i stedet. En hyggelig gåtur i skoven, en slentretur langs stranden eller en kold dukkert i havet. En omgang fodbold med familien eller et kongespil kan slutte en sommeraften af med grin og smil.

Opskrifter på hjertesund grillmad finder du bl.a. i Hjerteforeningens lille kogebog: ”Grill med Hjerteforeningen”. Køb den her

Her er et bud på en lækker hjertesund menu til sommerens grillmiddage

Grillet laks med melonsalat

Peberfrugter med pestotomater