Tre dage fyldt med motion, foredrag, sang, dans og hyggeligt fællesskab. Men det er de fortrolige samtaler om livet med hjertesygdom, som opstår "uden for program", der for alvor skal være plads til på Hjertehøjskolen i Rebild. Til september åbner Hjertehøjskolen for femte gang – og du kan komme med

Louise Sjöström
af Louise Sjöström
d. 3. juli 2017

De første par år gik formand for Hjerteforeningen Rebild og kursusleder på Hjertehøjskolen, Birthe Nielsen, hændervridende omkring i august. Hun og hendes bestyrelseskolleger var spændte på, om der nu overhovedet dukkede deltagere op til Hjertehøjskolen. Men det gjorde der alle fire år, og det skal der nu nok også gøre i år, hvor Hjertehøjskolen i Rebild slår dørene op for femte gang. Bekymringen har lagt sig.

– Vi har plads til 40-45 kursister, og indtil videre er de kommet fra hele landet. Nej, vi mangler lige at få Fyn med. Det må du gerne skrive, siger Birthe Nielsen med et grin.

Hun har været med fra start, da Hjertehøjskolen i Rebild for fem år siden udsprang af, at lokalforeningerne i området – Rebild, Mariagerfjord og Vesthimmerland – gerne ville blive endnu bedre til at gå sammen om aktiviteter. De støttede i forvejen hinanden, og Hjertehøjskolen skulle være et tredages tilbud for hjertepatienter og pårørende med aktiviteter og højskolestemning.

– Det er jo ikke en højskole som sådan, men vi vil rigtig gerne have højskolestemningen med – den ånd, man kender fra højskolelivet. Der er noget værdiladet i højskolebegrebet – sang, kulturelle indslag. Med den får man en lidt ufarlig tilgang til noget af det, vi også har på programmet, nemlig sygdom, og vi ønsker at sende signalet, at de her tre dage er andet og mere end snak om sygdom, siger Birthe Nielsen.

Brug for at snakke

Hun har været formand for Hjerteforeningen Rebild i seks år og været kursusleder alle årene, og hun ser det som helt afgørende for hjertehøjskolens succes, at der netop er “højskolelignende aktiviteter”, der danner rammerne.

– Den første aften efter middagen danser vi folkedans, synger, drikker kaffe og får et stykke lagkage. Og nej, lagkagen er selvfølgelig ikke så hjerterigtigt, men det skal der være plads til, siger hun igen med et grin.

– Efter sådan en aften SÅ er man rystet sammen og klar til de faglige oplæg, hvoraf nogle af dem kan være svære. Man er jo tæt på andre mennesker i de her dage og taler om nære ting i forbindelse med hjertesygdom. Så er det vigtigt, at man føler sig tryg.

Sidste år handlede et af oplæggene fx om ”Reaktioner ved kritisk sygdom”. Det lå fredag formiddag, altså på sidstedagen for hjertehøjskolen, og det fungerede ikke.

– Det var lidt hårdt, for vi fik ikke rigtig skabt tid og plads til at få bearbejdet nogle af de ting, der kom frem.

Så i år er det oplæg lagt torsdag. Det giver god tid til at tale videre uden for program. For det skal der være tid til, understreger Birthe Nielsen.

– Folk har brug for at snakke og hiver fat i os. Nogle gange også nede på værelserne. Det er der virkelig brug for. Der bliver trykket på nogle knapper de dage. Vi er jo ikke fagpersoner, men vi forsøger at være gode lyttere og at spørge ind, og vi oplever, at der er nogle, som aldrig før har talt om deres hjertesygdom, som pludselig åbner sig, fortæller Birthe Nielsen.

Hun havde ikke forudset dette behov, men konstaterer, at det er noget af det vigtigste at skabe tid og plads til i programmet. Både for patienter og deres pårørende.

– Mange er ikke så vant til at tale om de her ting, men det kan de her. Folk åbner sig. Vi kan mærke, at vi gør noget for de her mennesker. Det er meget givende, siger hun.

Deltager selv

Kursisterne bruger også hinanden til at tale med, og her er det igen de højskoleprægede aktiviteter, der giver anledningen.

– Vi får folk rystet godt sammen med dans og sang, og også gåturene rundt i det smukke landskab giver gode rammer for at tale sammen, siger Birthe Nielsen, der sammen med de øvrige frivillige deltager i aktiviteterne på lige fod med kursisterne.

– Vi måler også blodtryk og sådan, men vi synger, danser og deltager i foredrag. Vi synes selv, det er dejligt at være med på den måde.

For Birthe Nielsen er Hjertehøjskolen i Rebild faktisk årets højdepunkt i formandsjobbet. Hun kalder det ganske enkelt en “rigtig, rigtig god oplevelse”, og til september går det løs igen.

OM HJERTEHØJSKOLEN

Hjertehøjskolen er tre dage i naturskønne omgivelser med inspiration til hjerterigtig levevis og viden om at leve med hjertesygdom. På programmet er der også hjertemotion og ikke mindst socialt samvær, sang og hygge.

Tid og sted: Onsdag 6. september kl. 10 til fredag 8. september kl. 16.30.

Comwell Sport, Rebild Bakker, Rebildvej 36 i Skørping.

Se mere på mariagerfjord.hjerteforeningen.dk/hjertehoejskole-comwell-sport-2016/

DU KAN KOMME MED

Tilmelding sker til en af følgende LOF-afdelinger:

• rebild.lof.dk, tlf.: 24 47 99 69
  • mariagerfjord.lof.dk, tlf.: 24 47 99 69
  • vesthimmerland.lof.dk, tlf.: 98 63 15 40

Pris pr. person (ekskl. drikkevarer):

• 2495 kr./enkeltværelse
  • 2295 kr./dobbeltværelse
  • 1695 kr. uden overnatning

Livsledsager, god ven eller familie er hjerteligt velkommen til at deltage. Gangbesværede og kørestolsbrugere kan sagtens deltage og kan være sikre på at få hjælp.
Begrænset antal pladser (max. 45). Tilmelding og betaling senest den 7. august.