Kokosolie har i de alternative kredse fået et ry som fantastisk helseprodukt, men Hjerteforeningen kan ikke anbefale kokosolien, da olien ikke er hjertesund.

Olien har fået mange gode ord med på vejen, men kokos er ikke ren tropesusen og sydhavsidyl. Hjertet har nemlig ikke godt af kokosolie.

Det siger diætist i Hjerteforeningen Lotte Juul Madsen. Hun er rådgiver på Hjertelinjen, hvor du kan få gode råd om kost, motion og meget andet.

Hun forklarer, at kokosolien består af en meget stor andel mættet usundt fedt, som svarer til 90 procent af det samlede fedtindhold.

– Der er en overvægt af de skadelige langkædede fedtsyrer, siger Lotte Juul Madsen og peger på myristinsyre, palmitinsyre og laurinsyre.

– Disse fedtsyrer har en negativ indvirkning på kolesteroltallet.

Fedtsyrerne øger ifølge Lotte Juul Madsen blodets indhold af det skadelige LDL-kolesterol. Og det er ikke godt. For højt LDL-kolesterol kan nemlig føre til åreforkalkning og øget risiko for blodprop.

Kokos kan sidestilles med smør

Ren kokosolie findes ikke i flydende form ved stuetemperatur, forklarer Lotte Juul Madsen.

Det skyldes det høje indhold af mættet fedt. Når indholdet af mættet fedt er højt, så får fedtstoffet en fast form, ligesom vi ser det hos stegemargarinen.

Kokosolie kan således sidestilles med smør og stegemargarine, siger Lotte Juul Madsen.

Andre vegetabilske olier, som fx rapsolie og olivenolie, er flydende ved stuetemperatur, fordi deres indhold af det skadelige mættede fedt er lavt.

Lotte Juul Madsen peger på, at Hjerteforeningen anbefaler raps- og olivenolie til brug i madlavningen. Begge olier har en hjertesund sammensætning og er velegnede til madlavning. De tåler opvarmning ved de temperaturer vi anvender i almindelig husholdning, så sker det, uden at der dannes skadelige kemiske forbindelser.